NOTER
Hovedreferanser:
Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner) (FKR) §§ 5, 12 nr. 3 og 13
Forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak (FKFR) § 10
Kommunal regnskapsstandard (KRS) nr. 6 Noter og årsberetning
Dette skjemaet inneholder forslag til noteoppsett til årsregnskapet. Dette arket gir en innledning og forklaring til bruken av skjemaet, mens de øvrige arkfanene inneholder konkrete forslag til noteoppstillinger. Det er en arkfane per note. Ved å klikke på linkene nedenfor kommer du til de enkelte noteoppstillingene. Forslaget til noteoppstillinger i dette skjemaet skal dekke de krav og anbefalinger som gis i regnskapsforskriften (FKR) og KRS nr. 6. Rekkefølgen følger forslaget til rekkefølge i vedlegg 1 til KRS nr. 6.
Et standardisert forslag til noteoppstillinger, som det foreliggende, vil aldri kunne bli dekkende for alle aktuelle forhold i den enkelte kommune. De kommuner som har spesielle forhold som er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens økonomiske aktivitet og stilling, må ta inn noter som inneholder informasjon om slike forhold.
Regnskapsprinsipper og vurderingsregler
Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise alle økonomiske midler som er tilgjengelige i året, og anvendelsen av disse. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet er det styrende prinsippet for periodisering av inntekter og utgifter i kommunerekneskapet og betyr at alle kjente utgifter, utbetalinger, inntekter og innbetalinger i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal fremgå av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke. Variabel løn opparbeidet i desember 2018 vil i stor grad komme til utbetaling i januar 2019. Denne forskyvingen har vært konsistent gjennom mange år. Omfanget anses ikke å være vesentlig i forhold til totale kostnader i kommuneregnskapet.
Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Dersom kommunen avviker fra foreløpige kommunale regnskapsstandarder bør dette opplyses. Videre bør det omtales hvordan kommunen har forholdt seg til høringsutkast til KRS
Redegjørelsen bør omtale eventuelle endringer i regnskapsprinsipper i regnskapsåret samt endringer i anvendelsen av regnskapsprinsipper og vurderingsregler.
Ved lånefinansiering av investeringer er/er ikke renteutgiftene lagt til anskaffelseskost i samsvar med anbefalt løsning i KRS nr. 2.
Organisering av kommunens virksomhet (regnskapsenheter)
Dersom vesentlige deler av kommunens samlede virksomhet er lagt til enheter som avlegger særregnskap, herunder KF og interkommunale samarbeid, skal det opplyses om hvilke enheter dette gjelder. Det samme gjelder dersom slik virksomhet er lagt til andre rettssubjekter som samkommune, IKS, AS m.v., eller ivaretas av andre kommuner gjennom vertskommunesamarbeid. Et eksempel for en kommune som har flyttet ut relativt lite av virksomheten vises nedenfor.
Den samlede virksomheten til kommunen er i hovedsak organisert innenfor kommunens ordinære organisasjon, men noe virksomhet lagt til enheter som avlegger eget særregnskap eller andre rettssubjekter.
Note 1 Endring i arbeidskapital
Balanseregnskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
2.1 Omløpsmidler | 295 128 053 | 292 407 239 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 83 686 397 | 75 433 148 | |
Arbeidskapital | 211 441 656 | 216 974 091 | -5 532 434 |
Drifts- og investeringsregnskapet : | Beløp | Sum | |
Anskaffelse av midler : | |||
Inntekter driftsregnskap | 637 150 547 | ||
Inntekter investeringsregnskap | 9 414 748 | ||
Innbet.ved eksterne finanstransaksjoner | 59 071 644 | ||
Sum anskaffelse av midler | 705 636 938 | 705 636 938 | |
Anvendelse av midler : | |||
Utgifter driftsregnskap | 583 291 427 | ||
Utgifter investeringsregnskap | 57 533 670 | ||
Utbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 70 959 462 | ||
Sum anvendelse av midler | 711 784 559 | 711 784 559 | |
Anskaffelse - anvendelse av midler | -6 147 621 | ||
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) | 615 187 | ||
Endring arbeidskapital i drifts-og investeringsregnskap | -5 532 434 | ||
Endring arbeidskapital i balansen | -5 532 434 | ||
Differanse (forklares nedenfor) | 0 | ||
Forklaring til differanse i arb.kapital : | Beløp | Sum | |
0 | |||
0 | |||
0 | |||
0 | 0 |
Note 2 Antall årsverk og ytelser til ledende personer og revisor
Ytelser til ledende personer | Lønn og annen godtgjørelse | Godtgjørelse for andre verv | Tilleggs-godtgjørelse | Natural-ytelser |
Administrasjonssjef | 1 092 265 | 0 | 0 | 22 071 |
Ordfører | 862 200 | 0 | 0 | 599 |
Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.
Note 3 Godtgjørelse til revisor
Kommunens revisor er Kommunerevisjonsdistrikt nr 3 Møre og Romsdal IKS. Samlede godtgjørelser til revisor utgjør kr 764 000. Revisjon omfatter regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og diverse attestasjonsoppdrag.
Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.
Note 4 Pensjoner
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har kollektive pensjonsordninger i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK) som sikrer ytelsesbasert pensjon for de ansatte.
Pensjonsordningen omfatter alders-, uføre-, ektefelle-, barnepensjon samt AFP/tidligpensjon og sikrer alders- og uførepensjon med samlet pensjonsnivå på 66% sammen med folketrygden. Pensjonene samordnes med utbetaling fra NAV.
Premiefond
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.
2018 | 2017 | |||
Innestående på premiefond 01.01. | -171 926 | -14 140 | ||
Tilført premiefondet i løpet av året | 6 800 010 | 4 167 964 | ||
Bruk av premiefondet i løpet av året | 6 872 611 | 4 325 750 | ||
Innestående på premiefond 31.12. | -244 527 | -171 926 |
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres igjen neste år/med 1/7 per år for premieavvik oppstått i 2014 eller senere, med 1/10 per år for premieavvik oppstått fra 2011 til 2013 og med 1/15 per år for premieavvik oppstått fra 2002 til 2010.
Dersom kommunen har endret amortiseringsperiode i regnskapsåret, skal virkningen av denne endringen opplyses om.
Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl § 48 nr 2). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innvirkning på netto driftsresultat i 2018 ved at regnskapsførte pensjonsutgifter er kr. 3 255 960 lavere (ev. høyere) enn faktisk betalte pensjonspremier.
Bestemmelsene innbærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden | KLP | SPK | Andre |
Forventet avkastning pensjonsmidler | 4,50 % | 4,20 % | |
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % | |
Forventet årlig lønnsvekst | 2,97 % | 2,97 % | |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering | 2,97 % | 2,97 % |
Spesifikasjon av samlet pensjonskostnad, premieavvik pensjonsforpliktelser og estimatavvik
Pensjonskostnad og premieavvik | 2018 | 2017 | |
Årets pensjonsopptjening, nåverdi | 32 769 332 | 31 658 594 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 25 407 942 | 24 845 615 | |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -24 108 425 | -22 380 183 | |
Adminstrasjonskostnad | 2 184 419 | 1 996 963 | |
A | Beregnet netto pensjonskostnad (inkl. adm) | 36 253 268 | 36 120 989 |
B | Forfalt pensjonspremie (eks. adm.kostnader) | 43 739 161 | 38 460 556 |
C | Årets premieavvik (B-A) | 7 485 893 | 2 339 567 |
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 2018 | 2017 | |
B | Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 43 739 161 | 38 460 556 |
C | Årets premieavvik | -7 485 893 | -2 339 567 |
D | Amortisering av tidligere års premieavvik | 4 229 934 | 4 171 413 |
E | Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) | 40 483 202 | 40 292 402 |
G | Pensjonstrekk ansatte | 5 446 551 | 6 573 003 |
Årets regnskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 35 036 651 | 33 719 399 | |
Akkumulert premieavvik | 2018 | 2017 | |
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) | 20 888 160 | 21 891 660 | |
Årets premieavvik | 7 485 893 | 2 339 567 | |
Sum amortisert premieavvik dette året | -4 229 934 | -4 171 413 | |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 24 144 119 | 20 059 814 | |
Arbeidsgiveravgift av akkumulert premieavvik | 3 404 321 | 2 828 434 | |
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift | 27 548 440 | 22 888 248 | |
Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser | 2018 | 2017 | |
. | Netto pensjonsforpliktelser pr. 01.01 | 536 578 628 | 500 050 227 |
Årets premieavvik | -7 485 893 | -2 339 567 | |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | 49 206 067 | 38 867 968 | |
Virkningen av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | |||
Netto pensjonsforpliktelser pr. 31.12. | 578 298 802 | 536 578 628 | |
Herav: | |||
Brutto pensjonsforpliktelse, Pensjonsmidler, Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse |
Note 5 Anleggsmidler
IT-utstyr, kontor-maskiner | Anleggs-maskiner mv. | Brannbiler, tekniske anlegg | Boliger, skoler, veier | Adm.bygg, sykehjem mv. | Tomte-områder | Immaterielle eiendeler | SJØLV-I1 | SJØLV-I2 | SJØLV-I3 | SJØLV-I4 | SJØLV-Y | SUM | |
Anskaffelseskost 01.01.2018 | 52 000 | 41 804 | 2 744 | 765 189 | 228 082 | 174 719 | 124 701 | 103 670 | 664 | 3 035 | 140 | 1 496 748 | |
Årets tilgang | 5 978 | 1 611 | 667 | 15 581 | 4 557 | 1 120 | 7 894 | 18 554 | 55 962 | ||||
- herav overført fra egne KF | 0 | ||||||||||||
Årets avgang | -98 | -98 | |||||||||||
- herav overført til egne KF | 0 | ||||||||||||
Anskaffelseskost 31.12.2018 | 57 978 | 43 415 | 3 411 | 780 770 | 232 639 | 175 741 | 0 | 132 595 | 122 224 | 664 | 3 035 | 140 | 1 552 612 |
Akk avskrivninger 31.12 | -44 582 | -31 885 | -2 206 | -190 467 | -51 081 | -45 | -43 292 | -32 249 | -347 | -2 100 | -398 254 | ||
Netto akk. og rev. nedskrivninger | -197 | -197 | |||||||||||
Akk. avskr. og nedskr. 31.12. | 0 | ||||||||||||
Bokført verdi pr. 31.12.2018 | 13 396 | 11 530 | 1 205 | 590 303 | 181 558 | 175 499 | 0 | 89 303 | 89 975 | 317 | 935 | 140 | 1 154 161 |
Herav finansielle leieavtaler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Årets avskrivninger | -2 868 | -2 257 | -73 | -18 627 | -4 551 | 0 | 0 | -3 385 | -2 753 | -40 | -197 | 0 | -34 751 |
Årets nedskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Årets reverserte nedskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
0 | |||||||||||||
Tap ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Økonomisk levetid | 5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | ||||||||
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Ingen avskr. |
Note 6 Aksjer og andeler i varig eie
Henvisning | Eierandel i | Eventuell markeds- | Balanseført verdi | Balanseført verdi | |
Selskapets navn | balansen | selskapet | verdi | 31.12.2018 | 01.01.2018 |
Eigenkap KLP | 2214101 | 13 572 559 | 12 117 119 | ||
Biblioteksentralen | 2217001 | 1 500 | 1 500 | ||
Sunnmørshallen | 2217002 | 10 000 | 10 000 | ||
Haram/Midsund/aukra bruselskap | 2217003 | 1 000 | 1 000 | ||
Nordøyvegen | 2217004 | 10 000 | 10 000 | ||
Muritunet | 2217005 | 90 000 | 90 000 | ||
Trafikkterminalen Ytterland | 2217007 | 26 750 | 26 750 | ||
Hareid Fastlandssamband AS | 2217009 | 72 000 | 72 000 | ||
Sunnmøre Veginvest AS | 2217010 | 26 000 | 26 000 | ||
Hamsundsambandet AS | 2217011 | 22 000 | 22 000 | ||
Ålesundregionens Interkomm Miljøselskap | 2217012 | 36 500 | 36 500 | ||
The North West | 2217013 | 282 400 | 282 400 | ||
Gjøsund Utvikling AS (921 716 966) | 2217014 | 300 000 | |||
Utviklingsforum Ålesund Lufthavn Vigra | 2217015 | 25 000 | |||
Sum | kr 14 475 709 | kr 12 695 269 |
Det skal opplyses om kommunens ansvar for gjeld i IKS dersom det er sannsynlig at kommunen må dekke selskapetes forpliktelser.
Eventuelt tilleggsopplysninger dersom det er vesentlige endringer gjennom året i for eksempel selskapsstruktur, eierandel, omdanning, fusjon/fisjon, kjøp/salg av eierandeler mv.
Dersom bokført verdi er nedskrevet i løpet av året, gis opplysninger i samsvar med KRS nr. 6, jf. punkt 3.1.2 nr. 5.
Note 7 Salg av finansielle anleggsmidler
Ved salg av kommunens aksjer klassifisert som anleggsmidler er en andel av salgsinntekten regnet som avkastning på innskutt kapital og inntektsført som løpende inntekt i driftsregnskapet.
Avkastningen er beregnet som det kommunen iht. aksjeloven § 8-1 kunne fått i utbytte i salgsåret basert på selskapets avlagte regnskap for foregående år.
ABC AS | DEF AS | |
Antall solgte aksjer | 0 | 0 |
Utbyttegrunnlag pr. aksje | kr | kr |
Salgsum pr. aksje | kr | kr |
Inntektsført i driftsregnskapet | kr | kr |
Inntektsført i investeringsregnskapet | kr | kr |
Note 8 Langsiktig gjeld
Fordeling av langsiktig gjeld: | 31.12.2018 | 01.01.2018 | Neste års avdrag | Gj.snittlig gjenstående løpetid (år) |
Gjeldsbrevslån/banklån | 0 | 0 | 0 | 0 |
Obligasjonslån | 879 600 000 | 879 600 000 | 0 | 0 |
Sertifikatlån | 120 000 000 | 100 000 000 | 0 | 0 |
Husbanklån | 56 319 054 | 59 633 675 | 0 | 0 |
Finansielle leieavtaler | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum bokført langsiktig gjeld | 1 055 919 054 | 1 039 233 675 | 0 | |
Herav selvfinansierende gjeld | 178 332 513 | 153 900 000 | ||
Herav VAR | 178 332 513 | 153 900 000 | ||
Langsiktig gjeld i særregnskap | ||||
NN KF | 0 | 0 | ||
NN interkommunalt samarbeid | 0 | 0 | ||
Sum bokført langsiktig gjeld i særregnskap | 0 | 0 | ||
Kommunens samlede eksterne lånegjeld | 0 | 0 | ||
Langs.gjeld | Gj.sn. | |||
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser | 31.12.2018 | rente | ||
Langsiktig gjeld med fast rente : | 525 000 000 | 2,68 % | ||
Langsiktig gjeld med flytende rente : | 474 600 000 | 1,82 % |
Note 9 Rentesikring
Rentebytteavtaler | ||||||||
Swap nr | Lån | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
1 | DNB 17/24 | 50 | 15.13.2017 | 15.03.2024 | 2,035 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
2 | FOKUS 11/21 | 150 | 26.09.2011 | 15.09.2021 | 3,55 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
3 | NORDEA 15/25 | 50 | 16.09.2015 | 16.03.2017 | 1,97 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
4 | NORDEA 13/23 | 100 | 15.02.2013 | 15.02.2017 | 3,388 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
5 | NORDEA 18/26 | 100 | 21.03.2018 | 23.03.2026 | 1,87 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
6 | NORDEA 18/27 | 75 | 18.06.2018 | 18.03.2027 | 1,96 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
7 | NORDEA 21/27 | 125 | 18.03.2021 | 18.03.2027 | 2,350 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
8 | NORDEA 21/28 | 150 | 27.07.2011 | 21.03.2018 | 2,550 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
800 |
Note 10 Avdrag på lån
Kommunen beregner minste tillatte avdrag jf. kommuneloven (koml) § 50 nr. 7, ved å:
beregne minste tillatte avdrag på lån etter en forenklet formel. Avskrivningene beregnes som sum langsiktig gjeld dividert på sum anleggsmidler (jf. koml § 50 nr. 1 og 2) mulitplisert med årets avskrivninger i driftsregnskapet. Denne forenklede formelen gir et minstekrav til avdrag som tilsvarer avskrivninger (kapitalslitet) på lånefinansierte anleggsmidler.
Forholdet mellom betalte avdrag om minimumsavdrag | 2018 | 2017 |
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet | 31 882 045 | 31 132 944 |
Bergnet minimumsavdrag | 31 882 045 | 31 132 944 |
Avvik | 0 | 0 |
Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer
Jf. også KRS nr. 3 Lån, opptak, avdrag og refinansiering punkt 3.4 nr. 2. |
2018 | 2017 | |
Mottatte avdrag på startlån | 5 341 151 | 4 975 081 |
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet | 2 937 536 | 2 799 324 |
Avsetning til/bruk av avdragsfond | -3 804 513 | -1 121 614 |
Saldo avdragsfond 31.12. | 15 696 846 | 19 501 359 |
Note 11 Kommunens garantiansvar
Garanti-ramme | Garantiansvar per | Utløper | ||
Gitt overfor - navn | 31.12.2018 | 31.12.2017 | dato | |
Giske Omsorgsbustader, Husbanken 13527421 | 1 463 132 | 1 606 800 | 01.07.2017 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 49315 | 15 000 | 45 000 | 01.03.2019 | |
I.L. Valder, SBM 3910 83 23160 Sikkerhetstiller | 453 347 | 599 224 | 13.11.2021 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 51 91391 | 686 371 | 773 985 | 10.05.2027 | |
IL. Vigra, SBM 3905 74 89425 | 3 000 000 | 3 000 000 | 09.02.2032 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 47428 | 155 929 | 175 000 | 15.10.2027 | |
Sunnmøre Indremisjon (Daggry Barnehage), Husbanken 13544599 | 751 150 | 830 220 | 01.04.2028 | |
Stiftelsen Bergtun omsorgsbustader, Nordea | 3 800 996 | 3 828 595 | 01.06.2032 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 40466 | 700 000 | 739 591 | 30.07.2032 | |
I.L. Valder, SBM 3905 72 98514 | 5 732 488 | 5 985 276 | 01.10.2035 | |
Skjong barnehage, Husbanken 13500611 | 2 502 815 | 2 646 714 | 01.08.2041 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 29682 | 1 150 000 | 1 200 000 | 27.09.2041 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 47710 | 1 018 333 | 1 061 666 | 24.01.2042 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75470 | 1 575 000 | 1 662 500 | 25.11.2036 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75489 | 1 073 333 | 1 111 666 | 25.11.2046 | |
Sum garantiansvar | kr 24 077 894 | kr 25 266 237 |
Tap på garantier eller innfrielser skal spesifiseres og ev. virkninger på senere års regnskap/budsjett skal opplyses om.
Dersom det er sannsynlig at kommunen må innfri garantier, skal gis det noteopplysninger i samsvar med KRS nr. 7
Note 12 Andre vesentlige forpliktelser
Opplyse om langsiktige forpliktelser utover langsiktig gjeld som har vesentlig betydning for kommunens drifsregnskap fremover. F.eks. leasingavtaler, langsiktige leieavtaler og avtaler om drift av kommunale tjenester.
I K-SAK 055/12 vart det vedteke at Giske kommune opppretter eit fleksibelt fond "2227508 forskottering av spelemidlar til godkjente søknadear" på inntil kr 5 000 000. Finansiering av kommunen sitt kraftfond.
År | Gitt ovenfor | Beløp | Akkumulert |
2013 | Godøy I.L, Kunstgrasbane | 2 082 500 | 2 082 500 |
2016 | Vigra I.L, kunstgrasbane | 2 125 000 | 4 207 500 |
Note 13 Finansielle eiendeler og forpliktelser til virkelig verdi
Markedsbaserte finansielle omløpsmidler | ||||
Aktivaklasse | Finansforvaltnings-reglement | Markeds-verdi 31.12.2018 | Balanseført-verdi 31.12.2018 | Balanseført-verdi 31.12.2017 |
Eigedom (sverige) | §8 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Eigedomsfond | § 8 | 28 833 000 | 28 833 000 | 39 865 000 |
Aksjer | § 8 | 84 321 000 | 84 321 000 | 89 036 000 |
Pengemarked/ansv.lån | § 8 | 49 909 000 | 49 909 000 | 34 197 000 |
§ 6 | 163 069 000 | 163 069 000 | 163 104 000 |
Det bør opplyses om kommunens finansielle markedsrisiko dersom posten er vesentlig.
Det skal gis informasjon om finansielle eiendeler og forpliktelser som siden første gangs balanseføring har vært gjenstand for to eller flere endringer i avtalevilkår, hvor hver enkelt endring ikke har vært vurdert å utgjøre en vesentlig endring av avtalevilkårene.
NOTE 14 Avsetning og bruk av fond
Fond samlet | Beholdning 01.01.2018 | Avsetninger | Bruk av fond i driftsregnskapet | Bruk av fond i inv.regnskapet | Beholdning 31.12.2018 |
Disposisjonsfond | kr 3 121 777 | kr - | kr (335 571) | kr - | kr 2 786 206 |
Bundne driftsfond | kr 15 347 403 | kr 4 076 953 | kr (3 731 537) | kr - | kr 15 692 819 |
Ubundne investeringsfond | kr 107 250 713 | kr - | kr - | kr 107 250 713 | |
Bundne investeringsfond | kr 19 587 143 | kr 3 394 026 | kr (7 198 540) | kr - | kr 15 782 629 |
Samlede avsetninger og bruk av avsetninger | kr 145 307 036 | kr 7 470 979 | kr (11 265 648) | kr - | kr 141 512 367 |
Bundne fond | Beholdning 01.01.2018 | Avsetninger | Bruk av fond | Beholdning 31.12.2018 | |
Bundne driftsfond | |||||
Selvkostfond | kr 9 290 164 | kr (1 751 458) | kr 908 092 | kr 8 446 797 | |
Øremerka statstilskudd | kr 4 351 674 | kr 2 978 075 | kr (1 697 835) | kr 5 631 914 | |
Næringsfond/Kraftfond | kr 190 191 | kr 126 383 | kr (80 000) | kr 236 574 | |
Gavefond | kr 19 697 | kr 50 000 | kr - | kr 69 697 | |
Renteinntekt tilfluktsrom | kr 185 819 | kr 3 159 | kr - | kr 188 978 | |
Øvrige bundne driftsfond | kr 1 309 860 | kr - | kr (191 000) | kr 1 118 860 | |
Sum | kr 15 347 405 | kr 1 406 159 | kr (1 060 743) | kr 15 692 820 | |
Bundne investeringsfond | |||||
Øremerka statstilskudd | kr - | ||||
Gavefond | kr - | kr - | kr - | kr - | |
… | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Øvrige bundne investeringsfond | kr 19 587 143 | kr 3 394 026 | kr (7 198 540) | kr 15 782 629 | |
Sum | kr 19 587 143 | kr 3 394 026 | kr (7 198 540) | kr 15 782 629 | |
Disposisjonsfond | Beholdning 01.01.2018 | Avsetninger | Bruk av fond | Beholdning 31.12.2018 | |
Bruk og avsetning vedtatt av kommunestyret | kr 3 121 778 | kr - | kr (335 571) | kr 2 786 207 | |
Bruk og avsetning foretatt av underordnet organ, herav: | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Administrasjon | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Skole | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Helse og omsorg | kr - | kr - | kr - | kr - | |
… | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Sum disposisjonsfond | kr 3 121 778 | kr - | kr (335 571) | kr 2 786 207 | |
Overføring fra driftsregnskapet til investeringsregnskapet | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Regnskap 2017 | |
Overføring vedtatt av kommunestyret | kr - | kr 1 575 000 | kr 1 250 000 | kr 1 532 404 | |
Overføring foretatt av underordnet organ, herav: | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Administrasjon | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Skole | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Helse og omsorg | kr - | kr - | kr - | kr - | |
… | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Sum overført til investeringsregnskapet | kr - | kr 1 575 000 | kr 1 250 000 | kr 1 532 404 |
Note 15 Strykninger
Strykninger i driftsregnskapet
Driftsregnskapet er avsluttet med regnskapsmessig merforbruk. Det er nødvendig å stryke disposisjoner i samsvar med regnskapsforskriften § 9.
Korrigeringer investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet er avsluttet i balanse det er ikkje gjennomført korrigeringer etter rekneskapsforskriften § 9.
Stykninger i driftsregnskapet | |
Regnskapsmessig merforbruk før strykninger | kr 10 518 416 |
Redusert overføringer til investeringsregnskapet | kr 1 575 000 |
Redusert avsetning til disposisjonsfond | kr 3 778 671 |
Redusert dekning av tidligere års merforbruk | kr 5 164 745 |
Regnskapsmessig merforbruk etter strykninger | kr - |
Note 16 Endringer i regnskapsprinsipp og regnskapsmessig merforbruk
Konto for endring av regnskapsprinsipp
Virkning av endringer i regnskapsprinsipp føres mot egne egenkapitalkontoer for endring av regnskapsprinsipp. Positiv saldo på disse kontoene kan ikke disponeres og negativ saldo skal ikke dekkes inn.
Konto for endring av regnskapsprinsipp | 31.12. | 01.01. |
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (drift) | 796 351 | 796 351 |
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (investering) | 0 | 0 |
Sum | 796 351 | 796 351 |
Endringer i regnskapsprinsipper gjort i år: | Utgift | Inntekt |
Sum endringer i regnskapsprinsipp i år | 0 | 0 |
Note 17 Regnskapsmessig merforbruk
Regnskapsmessig merforbruk skal dekkes inn i det år regnskapet legges frem eller i påfølgende år. I særskilte tilfeller kan merforbruket dekkes inn over ytterligere to år og etter godkjenning fra fylkesmannen over inntil 10 år.
Regnskapsår | 31.12.2018 | 31.12.2017 | ||
2013 | 0 | 0 | ||
2014 | 2 941 492 | 3 439 575 | ||
2015 | 7 923 252 | 7 923 252 | ||
2016 | 0 | 0 | ||
10 864 744 | 11 362 827 | |||
År | Merforbruk | Inndekning 2017 | Inndekning 2018 | Inndekning 2019 |
2014 | 9 139 576 | 5 700 000 | 3 439 576 | |
2015 | 7 923 252 | 2 260 424 | 5 662 828 | |
Sum | 17 062 828 | 5 700 000 | 5 700 000 | 5 662 828 |
Note 18 Kapitalkonto
Saldo 01.01. | kr 106 768 788 |
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer) | |
Aktivering av fast eiendom og anlegg | kr 47 706 218 |
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg | kr - |
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | kr 8 256 249 |
Kjøp av aksjer og andeler | kr 1 780 440 |
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler | kr - |
Utlån | kr 7 256 858 |
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse | |
Avdrag på eksterne lån | kr 34 819 581 |
Økning pensjonsmidler | kr 43 180 707 |
Reduksjon pensjonsforpliktelser | kr - |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer) | |
Avgang fast eiendom og anlegg | kr 97 534 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | kr 31 163 644 |
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler | kr - |
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler | kr 3 588 123 |
Avgang aksjer og andeler | kr - |
Nedskrivning av aksjer og andeler | kr - |
Avdrag på utlån | kr 5 368 219 |
Avskrivning utlån | kr - |
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse | kr - |
Bruk av midler fra eksterne lån | kr 50 889 773 |
Reduksjon pensjonsmidler | kr 1 460 529 |
Økning pensjonsforpliktelser | kr 9 703 610 |
Urealisert kurstap utenlandslån | kr - |
Saldo 31.12. | kr 147 497 409 |
Note 19 Investeringsprosjekter
Regnskap | Buds(end) | Budsjett | Regnskap | ||
2018 | 2018 | 2018 | 2017 | ||
6343 | LEIDN.ANLEGG V/GJERDEHAVNA | 9 314 177 | 5 088 000 | - | 3 001 174 |
6383 | FORNYING LEIDNINGSANLEGG | 4 809 578 | 6 527 000 | 5 000 000 | 971 636 |
6154 | GANGV./LEIDN.ANL. GEILEVIKA-TEPPEMYRA | 4 730 429 | 32 633 000 | 14 867 000 | 433 272 |
2532 | UNDERVISNINGSBRAKKER VALDERØY UNGDOMSSKULE | 4 574 840 | 4 428 580 | - | - |
1301 | OMSTILLING GJENNOM BRUK AV IKT, DIGITALISERING OG NY TEKNOLOGI | 4 304 636 | 3 718 000 | 3 200 000 | 478 485 |
6326 | OVERFØRING SYNNES BF - KRINGKASTAR | 3 293 086 | 2 794 000 | - | 205 273 |
5154 | INVESTERING NÆRINGSBYGG | 3 195 416 | 2 146 000 | 1 300 000 | 1 153 486 |
2319 | UNDERVISNINGSBRAKKER VIGRA SKULE | 2 546 471 | 2 522 450 | - | - |
6325 | SLAMAVSKILLAR/UTSLEPP KRINGKASTAR | 2 069 658 | 3 260 000 | - | 139 145 |
7300 | VALDERØY KYRKJEGARD | 1 500 000 | 3 000 000 | 3 000 000 | - |
Det skal gis opplysninger om vesentlige overføringer som kommunen har mottatt til finansiering av investeringer. Opplysningen skal omfatte eventuelle klausuler om tilbakebetaling dersom formålet med investeringen ikke opprettholdes.
Note 20 sjølvkostområde
Resultat | 2018 | Balansen | 2018 | ||||
Inntekter | Kostnader | Over(+)/ underskudd (-) | Årets deknings-grad i % 1) | Vedtatt deknings-grad i % | Avsetn(+)/ bruk av (-) selvkostfond | Selvkostfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2) | |
Renovasjon | 10 267 122 | 9 595 027 | 672 095 | 107,0 % | 100,0 % | 672 095 | 1 712 778 |
Slam | 790 361 | 971 530 | -181 169 | 81,4 % | 100,0 % | -181 169 | 208 602 |
Vann | 12 714 805 | 12 547 565 | 167 240 | 101,3 % | 100,0 % | 167 240 | 1 558 527 |
Avløp | 8 465 760 | 9 844 651 | -1 378 891 | 86,0 % | 100,0 % | -1 378 891 | 4 038 833 |
Feiing | 995 963 | 1 078 404 | -82 441 | 92,4 % | 100,0 % | -82 441 | -268 156 |
Kart og oppmåling | 1 063 258 | 1 185 900 | -122 642 | 89,7 % | 100,0 % | -122 642 | 928 055 |
Plan- og byggesak | 2 022 505 | 2 794 995 | -772 490 | 72,4 % | 100,0 % | -772 490 | -1 426 085 |
Resultat 2017 | Balansen | 0 | |||||
Inntekter | Kostnader | Over(+)/ underskudd (-) | Årets deknings-grad i % 1) | Vedtatt deknings-grad i % | Avsetn(+)/ bruk av (-) deknings-gradsfond | Deknings-gradsfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2) | |
Renovasjon | 9 933 674 | 8 739 687 | 1 193 987 | 113,7 % | 100,0 % | 1 193 987 | 1 040 683 |
Slam | 769 393 | 608 138 | 161 255 | 126,5 % | 100,0 % | 161 255 | 389 771 |
Vann | 12 352 122 | 11 449 673 | 902 449 | 107,9 % | 100,0 % | 902 449 | 1 391 287 |
Avløp | 7 326 199 | 7 757 905 | -431 706 | 94,4 % | 100,0 % | -431 706 | 5 417 724 |
Feiing | 929 777 | 954 786 | -25 009 | 97,4 % | 100,0 % | -25 009 | -185 715 |
Kart og oppmåling | 2 139 397 | 1 584 774 | 554 623 | 135,0 % | 100,0 % | 554 623 | 1 050 697 |
Plan- og byggesak | 2 689 854 | 2 885 549 | -195 695 | 93,2 % | 100,0 % | -195 695 | -653 595 |
2) Dekningsgradsfondene er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. På områder med pålagt selvkost (renovasjon), eller hvor kommunestyret forut for inntektsåret har fattet prinsippvedtak om egenbetaling ut fra selvkost, kan kommunen ha fremførbart underskudd. 3-5 års perioden kan fravikes hvis det er særegne forhold i kommunen og det er gjort vedtak i kommunestyret hvor disse særegne forholdene blir synliggjort.
Note 21 Usikre forpliktelser, betingede eiendeler og hendelser etter balansedagen
Usikre forpliktelser
Følgende usikre forpliktelser er regnskapsført:
Forpliktelsens art | Antatt oppgjørs-tidspunkt | Balanseført forpliktelse | Endring i året |
0 | 0 | ||
0 | 0 | ||
Sum usikre forpliktelser | 0 | 0 |
Betingede eiendeler
Ved sannsynlighetsovervekt at kommunen vil motta et oppgjør knyttet til vesentlige betingede eiendeler gis noteopplysninger iht KRS nr. 7 punkt 3.2.2.Noteopplysningene skal inneholde en beskrivelse av den betingede eiendelen og eventuelt anslag på virkning i driftsregnskap og balanse.
Hendelser etter balansedagen
Hvis kommunen etter balansedagen får informasjon om forhold som eksisterte på balansedagen, skal kommunen gi noteopplysninger om disse forholdene iht. KRS nr. 7 punkt 3.3.3. Det samme gjelder for hendelser etter balansedagen som ikke medfører regnskapsmessige konsekvenser, men som er av en slik betydning at manglende informasjon om disse vil påvirke regnskapsbrukernes evne til å foreta korrekte vurderinger og beslutninger på bakgrunn av årsregnskapet.