NOTER

Hovedreferanser:

Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner) (FKR) §§ 5, 12 nr. 3 og 13
Forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak (FKFR) § 10
Kommunal regnskapsstandard (KRS) nr. 6 Noter og årsberetning

Dette skjemaet inneholder forslag til noteoppsett til årsregnskapet. Dette arket gir en innledning og forklaring til bruken av skjemaet, mens de øvrige arkfanene inneholder konkrete forslag til noteoppstillinger. Det er en arkfane per note. Ved å klikke på linkene nedenfor kommer du til de enkelte noteoppstillingene. Forslaget til noteoppstillinger i dette skjemaet skal dekke de krav og anbefalinger som gis i regnskapsforskriften (FKR) og KRS nr. 6. Rekkefølgen følger forslaget til rekkefølge i vedlegg 1 til KRS nr. 6.

Et standardisert forslag til noteoppstillinger, som det foreliggende, vil aldri kunne bli dekkende for alle aktuelle forhold i den enkelte kommune. De kommuner som har spesielle forhold som er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens økonomiske aktivitet og stilling, må ta inn noter som inneholder informasjon om slike forhold.

Regnskapsprinsipper og vurderingsregler

Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise alle økonomiske midler som er tilgjengelige i året, og anvendelsen av disse. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjente utgifter, utbetalinger, inntekter og innbetalinger i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal fremgå av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke. Variabel løn opparbeidet i desember 2019 vil i stor grad komme til utbetaling i januar 2020. Denne forskyvingen har vært konsistent gjennom mange år. Omfanget anses ikke å være vesentlig i forhold til totale kostnader i kommuneregnskapet.

Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).

Dersom kommunen avviker fra foreløpige kommunale regnskapsstandarder bør dette opplyses. Videre bør det omtales hvordan kommunen har forholdt seg til høringsutkast til KRS

Redegjørelsen bør omtale eventuelle endringer i regnskapsprinsipper i regnskapsåret samt endringer i anvendelsen av regnskapsprinsipper og vurderingsregler.

Ved lånefinansiering av investeringer er ikke renteutgiftene lagt til anskaffelseskost i samsvar med anbefalt løsning i KRS nr. 2.

Organisering av kommunens virksomhet (regnskapsenheter)

Dersom vesentlige deler av kommunens samlede virksomhet er lagt til enheter som avlegger særregnskap, herunder KF og interkommunale samarbeid, skal det opplyses om hvilke enheter dette gjelder. Det samme gjelder dersom slik virksomhet er lagt til andre rettssubjekter som samkommune, IKS, AS m.v., eller ivaretas av andre kommuner gjennom vertskommunesamarbeid. Et eksempel for en kommune som har flyttet ut relativt lite av virksomheten vises nedenfor.

Den samlede virksomheten til kommunen er i hovedsak organisert innenfor kommunens ordinære organisasjon, men noe virksomhet lagt til enheter som avlegger eget særregnskap eller andre rettssubjekter.

Note 1 Endring i arbeidskapital

Note 1 Endring i arbeidskapital
Balanseregnskapet : 31.12. 01.01. Endring
2.1 Omløpsmidler 272 245 730 294 200 417
2.3 Kortsiktig gjeld 83 257 274 83 686 397
Arbeidskapital 188 988 456 210 514 020 -21 525 564
Drifts- og investeringsregnskapet : Beløp Sum
Anskaffelse av midler :
Inntekter driftsregnskap 664 416 665
Inntekter investeringsregnskap 18 576 070
Innbet.ved eksterne finanstransaksjoner 82 925 997
Sum anskaffelse av midler 765 918 732 765 918 732
Anvendelse av midler :
Utgifter driftsregnskap 622 082 044
Utgifter investeringsregnskap 70 978 748
Utbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner 79 453 118
Sum anvendelse av midler 772 513 910 772 513 910
Anskaffelse - anvendelse av midler -6 595 178
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) -14 930 544
Endring arbeidskapital i drifts-og investeringsregnskap -21 525 722
Endring arbeidskapital i balansen -21 525 564
Differanse (forklares nedenfor) -158
Forklaring til differanse i arb.kapital : Beløp Sum
Differansen er ubetydelig 158
0
0
158 158
Dersom det har vært vesentlige endringer i arbeidskapitalen gjennom året, bør dette forklares nærmere.

Note 2 Antall årsverk og ytelser til ledende personer og revisor

Note 2 Antall årsverk og ytelser til ledende personer og revisor
Ytelser til ledende personer Lønn og annen godtgjørelse Godtgjørelse for andre verv Tilleggs-godtgjørelse Natural-ytelser
Administrasjonssjef 1 158 684 0 0 4 279
Ordfører 935 688 0 0 673
Det skal opplyses om betalt eller skyldig vederlag til ledende personer i forbindelse med avslutning av vedkommendes ansettelsesforhold eller verv.

Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.

Note 3 Godtgjørelse til revisor

Kommunens revisor er Kommunerevisjonsdistrikt nr 3 Møre og Romsdal IKS. Samlede godtgjørelser til revisor utgjør kr 766 000. Revisjon omfatter regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og diverse attestasjonsoppdrag.

Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.

Note 4 Pensjoner

Generelt om pensjonsordningene i kommunen

Kommunen har kollektive pensjonsordninger i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK) som sikrer ytelsesbasert pensjon for de ansatte.

Pensjonsordningen omfatter alders-, uføre-, ektefelle-, barnepensjon samt AFP/tidligpensjon og sikrer alders- og uførepensjon med samlet pensjonsnivå på 66% sammen med folketrygden. Pensjonene samordnes med utbetaling fra NAV.

Premiefond

Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.

2019 2018
Innestående på premiefond 01.01. -244 527 -171 926
Tilført premiefondet i løpet av året 4 619 175 6 800 010
Bruk av premiefondet i løpet av året 4 489 451 6 872 611
Innestående på premiefond 31.12. -114 803 -244 527

Regnskapsføring av pensjon

Etter § 13 i årsregnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres igjen neste år/med 1/7 per år for premieavvik oppstått i 2014 eller senere, med 1/10 per år for premieavvik oppstått fra 2011 til 2013 og med 1/15 per år for premieavvik oppstått fra 2002 til 2010.

Dersom kommunen har endret amortiseringsperiode i regnskapsåret, skal virkningen av denne endringen opplyses om.

Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl § 48 nr 2). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innvirkning på netto driftsresultat i 2019 ved at regnskapsførte pensjonsutgifter er kr. 3 255 960 lavere (ev. høyere) enn faktisk betalte pensjonspremier.

Bestemmelsene innbærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.

Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden KLP SPK Andre
Forventet avkastning pensjonsmidler 4,50 % 4,00 %
Diskonteringsrente 4,00 % 4,00 %
Forventet årlig lønnsvekst 2,97 % 2,97 %
Forventet Årlig vekst i folketrygdens grunnbeløp 2,97 % 2,97 %

Spesifikasjon av samlet pensjonskostnad, premieavvik pensjonsforpliktelser og estimatavvik

Spesifikasjon av samlet pensjonskostnad, premieavvik pensjonsforpliktelser og estimatavvik
Pensjonskostnad og premieavvik 2019 2018
Årets pensjonsopptjening, nåverdi 35 009 054 32 769 332
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse 27 040 449 25 407 942
Forventet avkastning på pensjonsmidlene -25 566 216 -24 108 425
Adminstrasjonskostnad 1 963 463 2 184 419
A Beregnet netto pensjonskostnad (inkl. adm) 38 446 750 36 253 268
B Forfalt pensjonspremie (eks. adm.kostnader) 49 711 883 43 739 161
C Årets premieavvik (B-A) 11 265 133 7 485 893
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet 2019 2018
B Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet 49 711 883 43 739 161
C Årets premieavvik -11 265 133 -7 485 893
D Amortisering av tidligere års premieavvik 5 212 340 4 229 934
E Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) 43 659 090 40 483 202
G Pensjonstrekk ansatte 5 784 017 5 446 551
Årets regnskapsførte pensjonsutgift (F-G) 37 875 073 35 036 651
Akkumulert premieavvik 2019 2018
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) 25 096 390 20 888 160
Årets premieavvik 11 265 133 7 485 893
Sum amortisert premieavvik dette året -5 212 340 -4 229 934
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 31 149 183 24 144 119
Arbeidsgiveravgift av akkumulert premieavvik 4 392 035 3 404 321
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift 35 541 218 27 548 440
Pensjonsforpliktelser 2019 2018
. Brutto påløpt forplitelse pr.31.12 701 684 295 660 193 055
Pensjonsmidler pr. 31.12 -619 566 365 -578 298 806
Netto pensjonsforpliktelser pr. 31.12. 82 117 930 81 894 249
Herav:
Brutto pensjonsforpliktelse, Pensjonsmidler, Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse

Note 5 Anleggsmidler

Note 5 Anleggsmidler
Alle tal i heile 1 000 IT-utstyr, kontor-maskiner Anleggs-maskiner mv. Brannbiler, tekniske anlegg Boliger, skoler, veier Adm.bygg, sykehjem mv. Tomte-områder Immaterielle eiendeler SJØLV-I1 SJØLV-I2 SJØLV-I3 SJØLV-I4 SJØLV-Y SUM
Anskaffelseskost 01.01.2019 57 978 43 415 3 411 780 770 232 639 175741 132 595 122 224 664 3 035 140 1 552 612
Årets tilgang 746 816 14 29 060 3 323 2386 14 720 18 000 69 065
- herav overført fra egne KF 0
Årets avgang -2 082 -16 -2 098
- herav overført til egne KF 0
Anskaffelseskost 31.12.2019 58 724 44 231 3 425 807 748 235 962 178 111 0 147 315 140 224 664 3 035 140 1 619 579
Akk avskrivninger 31.12 -48 331 -33 509 -2 302 -210 005 -55 719 -45 -46 854 -35 734 -387 -2 277 -435 163
Netto akk. og rev. nedskrivninger -197 -197
Akk. avskr. og nedskr. 31.12. 0
Bokført verdi pr. 31.12.2019 10 393 10 722 1 123 597 743 180 243 177 869 0 100 461 104 490 277 758 140 1 184 219
Herav finansielle leieavtaler 0 0 0 0 0 0 0 0
Årets avskrivninger -3 749 -2 220 -96 -19 538 -4 638 0 0 -3 562 -3 485 -40 -177 0 -37 505
Årets nedskrivninger 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Årets reverserte nedskrivninger 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Tap ved salg av anleggsmidler 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Gevinst ved salg av anleggsmidler 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Økonomisk levetid 5 år 10 år 20 år 40 år 50 år
Avskrivningsplan Lineær Lineær Lineær Lineær Lineær Ingen avskr.
Ved nedskrivning av anleggsmidler skal det opplyses om forutsetningene som er lagt til grunn for nedskrivningen, herunder årsak til nedskrivning og hvordan virkelig verdi er fastsatt.

Note 6 Aksjer og andeler i varig eie

Note 6 Aksjer og andeler i varig eie
Henvisning Eierandel i Eventuell markeds- Balanseført verdi Balanseført verdi
Selskapets navn balansen selskapet verdi 31.12.19 01.01.2019
Eigenkap KLP 2214101 kr 14 879 346 kr 13 572 559
Biblioteksentralen 2217001 kr - kr 1 500 kr 1 500
Sunnmørshallen 2217002 kr 10 000 kr 10 000
Haram/Midsund/aukra bruselskap 2217003 kr 1 000 kr 1 000
Nordøyvegen 2217004 kr 10 000 kr 10 000
Muritunet 2217005 kr 90 000 kr 90 000
Trafikkterminalen Ytterland 2217007 kr 26 750 kr 26 750
Hareid Fastlandssamband AS 2217009 kr 72 000 kr 72 000
Sunnmøre Veginvest AS 2217010 kr 26 000 kr 26 000
Hamsundsambandet AS 2217011 kr 22 000 kr 22 000
Ålesundregionens Interkomm Miljøselskap 2217012 kr 36 500 kr 36 500
The North West 2217013 kr 282 400 kr 282 400
Gjøsund Utvikling AS (921 716 966) 2217014 kr 300 000 kr 300 000
Utviklingsforum Ålesund Lufthavn Vigra 2217015 kr 25 000 kr 25 000
Møre og Romsdal Revisjon AS Kapitalinnskot 2217017 kr 105 000
Giske kommunale legesenter as 2217016 kr 1 000 000
Sum kr - kr 16 887 496 kr 14 475 709
'Kommunen hefter ubegrenset for en andel av forpliktelsene til interkommunale selskap tilsvarende kommunens eierandel i selskapet, jfr IKS-loven § 3.
Det skal opplyses om kommunens ansvar for gjeld i IKS dersom det er sannsynlig at kommunen må dekke selskapetes forpliktelser.

Eventuelt tilleggsopplysninger dersom det er vesentlige endringer gjennom året i for eksempel selskapsstruktur, eierandel, omdanning, fusjon/fisjon, kjøp/salg av eierandeler mv.

Dersom bokført verdi er nedskrevet i løpet av året, gis opplysninger i samsvar med KRS nr. 6, jf. punkt 3.1.2 nr. 5.

Note 7 Salg av finansielle anleggsmidler

Ved salg av kommunens aksjer klassifisert som anleggsmidler er en andel av salgsinntekten regnet som avkastning på innskutt kapital og inntektsført som løpende inntekt i driftsregnskapet.

Avkastningen er beregnet som det kommunen iht. aksjeloven § 8-1 kunne fått i utbytte i salgsåret basert på selskapets avlagte regnskap for foregående år.

ABC AS DEF AS
Antall solgte aksjer 0 0
Utbyttegrunnlag pr. aksje kr kr
Salgsum pr. aksje kr kr
Inntektsført i driftsregnskapet kr kr
Inntektsført i investeringsregnskapet kr kr

Note 8 Tap på utlån og foskutteringer

Kommunen har i regnskapsåret hatt følgende tap på utlån og forskutteringer:

Utlånt til Samlet utesteående Tap på hovedstol Tap påløpte renter mv. Samlet tap
Boligsosiale formål (startlån) 502 114 96 487 598 601
Andre utlån og forskotteringer:
Sum 502 114 96 487 598 601
Det vil bli søkt Husbanken om tapsdeling i 2020.

Note 9 Langsiktig gjeld

Note 9 Langsiktig gjeld
Fordeling av langsiktig gjeld: 31.12.2019 31.12.2019 01.01.2019 Neste års avdrag
Gjeldsbrevslån/banklån 0 0 0 0
Obligasjonslån : 0
Kommunalbanken FRN 20160136 100 000 000
Kommunalbanken FRN 20160138 113 600 000
Kommunalbanken FRN 20180090 205 000 000
Nordea - FRN 16/21 NO00010774557 100 000 000
SEB FRN 17/20 NO0010788060 200 000 000 200 000 000
Obligasjonslån Sum 718 600 000 879 600 000 0
Sertifikatlån 288 000 000 120 000 000 0
Danske bank, NO0010864259 161 000 000 161 000 000
SEB NO0010863624 127 000 000 127 000 000
Sertifikatlån Sum 288 000 000 120 000 000 0
Husbanklån 60 984 201 56 319 054 0
Finansielle leieavtaler 0 0 0 0
Sum bokført langsiktig gjeld 1 006 600 000 1 067 584 201 1 055 919 054 488 000 000
Herav selvfinansierende gjeld 199 473 696 178 332 513
0
Langsiktig gjeld i særregnskap
NN KF 0 0
NN interkommunalt samarbeid 0 0
Sum bokført langsiktig gjeld i særregnskap 0 0
Kommunens samlede eksterne lånegjeld 0 0
Langs.gjeld Gj.sn.
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser 31.12.2019 rente
Langsiktig gjeld med fast rente : 525 000 000 0,00 %
Langsiktig gjeld med flytende rente : 534 584 201 0,00 %
Vektet gjennomsnittsrente 2,66%
Av langsiktig gjeld har kr 488 000 000 forfall i 2020, fordelt med kr 200 000 000 med forfall 16.03.2020, kr 161 000 000 med forfall 11.6.2020 og kr 127 000 000 med forfall 11.9.2020.

Note 10 Rentesikring

Renteutgiftene på kommunens lånegjeld sikres i samsvar med gjeldende reglement for finans- og gjeldsforvaltningen.

Langsiktig gjeld med fast rente

Langsiktig gjeld med fast rente
Lån nr. Volum (mill.) Siste forfall Rente-binding til Betaler Finans-reglementet
Renteutgiftene på kommunens lånegjeld sikres i samsvar med gjeldende reglement for finans- og gjeldsforvaltningen.

Rentebytteavtaler

Rentebytteavtaler
Swap nr Lån Volum (mill.) Løper fra dato Løper til dato Betaler Mottar Formål med sikringen Finans-reglementet
1 DNB 17/24 50 15.13.2017 15.03.2024 2,035 6M nibor Rentesikring PKT 7,5
2 FOKUS 11/21 150 26.09.2011 15.09.2021 3,550 6M nibor Rentesikring PKT 7,5
3 Nordea 13/23 100 15.02.2013 15.03.2023 3,388 6M nibor Rentesikring PKT 7,5
4 NORDEA 15/25 50 16.09.2015 16.09.2025 1,970 6M nibor Rentesikring PKT 7,5
5 NORDEA 18/26 100 21.03.2018 23.03.2026 1,870 6M nibor Rentesikring PKT 7,5
6 NORDEA 18/27 75 18.06.2018 18.03.2027 1,960 3M nibor Rentesikring PKT 7,5
525
7 NORDEA 21/27 125 18.03.2021 18.03.2027 2,350 3M nibor Rentesikring PKT 7,5
8 Nordea 21/28 150 15.09.2021 18.03.2028 2,550 3M nibor Rentesikring PKT 7,5
800

Note 11 Avdrag på lån

Kommunen beregner minste tillatte avdrag jf. kommuneloven (koml) § 50 nr. 7, ved å:

beregne minste tillatte avdrag på lån etter en forenklet formel. Avskrivningene beregnes som sum langsiktig gjeld dividert på sum anleggsmidler (jf. koml § 50 nr. 1 og 2) mulitplisert med årets avskrivninger i driftsregnskapet. Denne forenklede formelen gir et minstekrav til avdrag som tilsvarer avskrivninger (kapitalslitet) på lånefinansierte anleggsmidler.

Forholdet mellom betalte avdrag om minimumsavdrag 2019 2018
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet 34 321 813 31 882 045
Bergnet minimumsavdrag 34 321 813 31 882 045
Avvik 0 0
Ved eventuell endring i beregningsmetoden for minimumsavdrag, skal virkningen av dette opplyses.

Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer

Jf. også KRS nr. 3 Lån, opptak, avdrag og refinansiering punkt 3.4 nr. 2.
2019 2018
Mottatte avdrag på startlån 4 511 183 5 341 151
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet 2 979 951 2 937 536
Avsetning til/bruk av avdragsfond 441 130 -3 804 513
Saldo avdragsfond 31.12. 16 137 976 15 696 846

Note 12 Kommunens garantiansvar

Note 12 Kommunens garantiansvar
Garanti-ramme Garantiansvar per Utløper
Gitt overfor - navn 31.12.2019 31.12.2018 dato
Giske Omsorgsbustader, Husbanken 13527421 kr 1 315 009 kr 1 463 132 01.07.2027
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 49315 kr 15 000 01.03.2019
I.L. Valder, SBM 3910 83 23160 Sikkerhetstiller kr 453 347 31.08.2019
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 51 91391 kr 596 573 kr 686 371 10.05.2027
IL. Vigra, SBM 3905 74 89425 kr 2 807 690 kr 3 000 000 09.02.2032
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 47428 kr 138 429 kr 155 929 15.10.2027
Sunnmøre Indremisjon (Daggry Barnehage), Husbanken 13544599 kr 672 080 kr 751 150 01.04.2028
Stiftelsen Bergtun omsorgsbustader, Nordea kr 3 775 520 kr 3 800 996 01.06.2032
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 40466 kr 650 000 kr 700 000 30.07.2032
I.L. Valder, SBM 3905 72 98514 kr 5 482 247 kr 5 732 488 01.10.2035
Skjong barnehage, Husbanken 13500611 kr 2 356 966 kr 2 502 815 01.08.2041
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 29682 kr 1 100 000 kr 1 150 000 27.09.2041
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 47710 kr 975 000 kr 1 018 333 24.01.2042
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75470 kr 1 487 500 kr 1 575 000 25.11.2036
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75489 kr 1 035 000 kr 1 073 333 25.11.2046
Sum garantiansvar kr 22 392 014 kr 24 077 894
Innbefatter alle garantier kommunen har gitt, inkl. garantier gitt for øvrige regnskapsenheter i kommunen som kommunale foretak og interkommunale samarbeid. Garantier gitt overfor ansatte, sosialklienter etc. skal også opplyses.

Tap på garantier eller innfrielser skal spesifiseres og ev. virkninger på senere års regnskap/budsjett skal opplyses om.

Dersom det er sannsynlig at kommunen må innfri garantier, skal gis det noteopplysninger i samsvar med KRS nr. 7

Note 13 Andre vesentlige forpliktelser

Opplyse om langsiktige forpliktelser utover langsiktig gjeld som har vesentlig betydning for kommunens drifsregnskap fremover. F.eks. leasingavtaler, langsiktige leieavtaler og avtaler om drift av kommunale tjenester.

I K-SAK 055/12 vart det vedteke at Giske kommune opppretter eit fleksibelt fond "2227508 forskottering av spelemidlar til godkjente søknadear" på inntil kr 5 000 000. Finansiering av kommunen sitt kraftfond.

År Gitt ovenfor Beløp Akkumulert
2013 Godøy I.L, Kunstgrasbane 2 082 500 2 082 500
2016 Vigra I.L, kunstgrasbane 2 125 000 4 207 500

Note 14 Finansielle eiendeler og forpliktelser til virkelig verdi

Note 14 Finansielle eiendeler og forpliktelser til virkelig verdi
Markedsbaserte finansielle omløpsmidler
Aktivaklasse Finansforvaltnings-reglement Markeds-verdi 31.12.2019 Balanseført-verdi 31.12.2019 Balanseført-verdi 31.12.2018
Eigedomsfond § 8 6 000
Aksjer § 8 35 995 000 35 995 000 28 833 000
Pengemarked/ansv.lån § 8 88 607 000 88 607 000 84 321 000
Pengemarked/ansv.lån § 6 51 179 000 51 179 000 49 909 000
175 781 000 175 781 000 163 069 000
Det har vore to uttak i 2019. Det eine til kjøp av aksjer i giske kommunale legesenter, kr 1 000 000. Det andre jfr sak 66/19 Økonomiplan 2019 der det vart vedteke å avsetje til fond Gjøsund Nasjonal Fiskerihamn kr 1 000 000.

Det bør opplyses om kommunens finansielle markedsrisiko dersom posten er vesentlig.

Det skal gis informasjon om finansielle eiendeler og forpliktelser som siden første gangs balanseføring har vært gjenstand for to eller flere endringer i avtalevilkår, hvor hver enkelt endring ikke har vært vurdert å utgjøre en vesentlig endring av avtalevilkårene.

Note 15 Avsetning og bruk av fond

Note 15 Avsetning og bruk av fond
Fond samlet Beholdning 01.01.2019 Avsetninger Bruk av fond i driftsregnskapet Bruk av fond i inv.regnskapet Beholdning 31.12.2019
Disposisjonsfond kr 2 786 206 kr - kr 23 930 kr - kr 2 762 276
Bundne driftsfond kr 15 692 819 kr 2 314 968 kr 5 751 511 kr - kr 12 256 276
Ubundne investeringsfond kr 107 250 713 kr 132 418 kr 2 000 000 kr - kr 105 383 131
Bundne investeringsfond kr 15 782 629 kr 2 884 387 kr - kr 18 667 016
Samlede avsetninger og bruk av avsetninger kr 141 512 367 kr 5 331 773 kr 7 775 441 kr - kr 139 068 699
Bundne fond Beholdning 01.01.2019 Avsetninger Bruk av fond Beholdning 31.12.2019
Bundne driftsfond
Selvkostfond kr 8 446 797 kr 1 967 428 kr 1 200 422 kr 9 213 803
Øremerka statstilskudd kr 5 631 914 kr 338 364 kr 3 775 790 kr 2 194 488
Næringsfond/Kraftfond kr 236 574 kr - kr 95 000 kr 141 574
Gavefond kr 69 697 kr 5 000 kr 41 697 kr 33 000
Renteinntekt tilfluktsrom kr 188 978 kr 4 176 kr - kr 193 154
Øvrige bundne driftsfond kr 1 118 860 kr - kr 638 601 kr 480 259
Sum kr 15 692 820 kr 2 314 968 kr 5 751 511 kr 12 256 278
kr -
Bundne investeringsfond kr -
Øremerka statstilskudd kr - kr - kr - kr -
Gavefond kr - kr - kr - kr -
kr - kr - kr - kr -
Øvrige bundne investeringsfond kr 15 782 629 kr 2 884 387 kr - kr 18 667 016
Sum kr 15 782 629 kr 2 884 387 kr - kr 18 667 016
Disposisjonsfond Beholdning 01.01.2019 Avsetninger Bruk av fond Beholdning 31.12.2019
Bruk og avsetning vedtatt av kommunestyret kr 2 786 207 kr - kr 23 930 kr 2 762 277
Bruk og avsetning foretatt av underordnet organ, herav: kr - kr - kr - kr -
Administrasjon kr - kr 23 930 kr -
Skole kr - kr - kr - kr -
Helse og omsorg kr - kr - kr - kr -
kr - kr - kr - kr -
Sum disposisjonsfond kr 2 786 207 kr - kr 23 930 kr 2 762 277
Overføring fra driftsregnskapet til investeringsregnskapet Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Opprinnelig budsjett 2019 Regnskap 2018
Overføring vedtatt av kommunestyret kr - kr 1 355 000 kr 1 250 000 kr -
Overføring foretatt av underordnet organ, herav: kr - kr - kr - kr -
Administrasjon kr - kr - kr - kr -
Skole kr - kr - kr - kr -
Helse og omsorg kr - kr - kr - kr -
kr - kr - kr - kr -
Sum overført til investeringsregnskapet kr - kr 1 355 000 kr 1 250 000 kr -

Note 16 Strykninger

Strykninger i driftsregnskapet

Driftsregnskapet er avsluttet med regnskapsmessig merforbruk. Det er nødvendig å stryke disposisjoner i samsvar med regnskapsforskriften § 9.

Korrigeringer investeringsregnskapet

Investeringsregnskapet er avsluttet i balanse det er ikkje gjennomført korrigeringer etter rekneskapsforskriften § 9.

Regnskapsmessig merforbruk før strykninger - 12 012 868
Redusert overføringer til investeringsregnskapet 1 355 000
Redusert avsetning til disposisjonsfond 843 530
Redusert dekning av tidligere års merforbruk 5 662 828
Regnskapsmessig merforbruk etter strykninger - 4 151 510
Regnskapsmessig merforbruk etter strykninger 0

Note 17 Endringer i regnskapsprinsipp og regnskapsmessig merforbruk

Konto for endring av regnskapsprinsipp 147497419

Virkning av endringer i regnskapsprinsipp føres mot egne egenkapitalkontoer for endring av regnskapsprinsipp. Positiv saldo på disse kontoene kan ikke disponeres og negativ saldo skal ikke dekkes inn.

Konto for endring av regnskapsprinsipp 31.12.2019 01.01.2019
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (drift) 0 0
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (investering) 796 351 796 351
Sum 0 0
Årets endringer i regnskapsprinsipp
Endringer i regnskapsprinsipper gjort i år: Utgift Inntekt
Sum endringer i regnskapsprinsipp i år 0 0
Det skal opplyses om hvilken virkning endringen av regnskapsprinsipp har på åresregnskapet

Note 18 Regnskapsmessig merforbruk

Regnskapsmessig merforbruk skal dekkes inn i det år regnskapet legges frem eller i påfølgende år. I særskilte tilfeller kan merforbruket dekkes inn over ytterligere to år og etter godkjenning fra fylkesmannen over inntil 10 år.

Regnskapsår 31.12.2019 01.01.2019
2014 2 941 492 2 941 492
2015 7 923 252 7 923 252
2016 -
2016 0 0
2017 0 0
2018 0 0
2019 4 151 510 0
15 016 254 10 864 744
Gjør rede for hvordan kommunen planlegger å dekke inn tidligere års merforbruk. OBS! Inndekning av ev. merforbruk i år skal vedtas av kommunestyret i forbindelse med behandling av årsregnskapet.

Ny forpliktande plan frå 2019

Ny forpliktande plan frå 2019
År Merforbruk Inndekning 2017 Inndekning 2018 Inndekning 2019 Inndekning 2020
2014           9 139 576 5 700 000 498 083 2 941 492
2015           7 923 252 2 758 508 5 164 745
       17 062 828 5 700 000 498 083 5 700 000 5 164 745

Ny forpliktande plan frå 2020 - Etter 2019 rekneskap

Ny forpliktande plan frå 2020 - Etter 2019 rekneskap
År Merforbruk Inndekning 2017 Inndekning 2018 Inndekning 2019 Inndekning 2020 Inndekning 2021
2014           9 139 576 5 700 000 498 083 2 941 492
2015           7 923 252 7 923 253
2019 4 151 510 4 151 510
21 214 338 5 700 000 498 083 - 10 864 745 4 151 510

Note 18 Kapitalkonto

Note 18 Kapitalkonto
Saldo 01.01. kr 147 497 419
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer)
Aktivering av fast eiendom og anlegg kr 65 006 132
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg kr -
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler kr 4 059 047
Kjøp av aksjer og andeler kr 1 105 000
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler kr -
Utlån kr 10 206 019
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse kr 1 306 787
Avdrag på eksterne lån kr 37 301 765
Økning pensjonsmidler kr 41 267 556
Reduksjon pensjonsforpliktelser kr -
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer)
Avgang fast eiendom og anlegg kr 2 097 402
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg kr 37 506 246
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler kr -
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler kr -
Avgang aksjer og andeler kr -
Nedskrivning av aksjer og andeler kr -
Avdrag på utlån kr 4 536 767
Avskrivning utlån kr 598 601
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse kr -
Bruk av midler fra eksterne lån kr 63 897 455
Reduksjon pensjonsmidler kr -
Økning pensjonsforpliktelser kr 41 522 780
Urealisert kurstap utenlandslån kr -
Saldo 31.12. kr 157 590 474
Dei 10 største investeringsprosjekta i Giske Kommune (Rekneskap 2017)

Note 20- 21 Investeringsprosjekter

Note 20- 21 Investeringsprosjekter
Dei 10 største investeringsprosjekta i Giske kommune (rekneskap 2019) Regnskap Buds(end) Budsjett Regnskap Regnskap
2019 2019 2019 2018 2017
5605 SKULEVEGEN GISKE 29 598 113 34 598 360 13 129 364 633 332 3 001 174
6154 GANGV./LEIDN.ANL. GEILEVIKA-TEPPEMYRA 5 559 070 21 336 704 10 321 000 4 730 429 971 636
6383 FORNYING LEIDNINGSANLEGG 4 981 036 6 718 000 5 000 000 4 809 578 433 272
6017 YTTERLANDSNESET 4 569 462 4 500 000 4 500 000 112 157 -
5157 KJØP AV GNR 4 BNR 94 (FELLESFJØSEN) 2 334 510 770 000 - - 478 485
7300 VALDERØY KYRKJEGARD 2 000 000 5 300 000 3 800 000 1 500 000 205 273
6309 Overvatn Rokkevegen 1 954 224 2 250 000 2 250 000 - 1 153 486
6307 OVERFØRING BLOMVIK - OKSNES 1 335 152 1 300 000 - 1 253 049 -
1304 EIGENKAPITALINNSKOT KLP 1 306 787 1 300 000 1 300 000 1 455 440 139 145
6326 OVERFØRING SYNNES BF - KRINGKASTAR 1 189 619 1 000 000 - 3 293 086 -
3253 Giske kommunale legesenter AS - kjøp av aksjer 1 000 000 1 000 000 - -
Det bør gis opplysninger om alle større pågående prosjekter knyttet til nybygg og anleggsinvesteringer. Dersom enkelte prosjekter vesentlig fraviker vedtatt framdriftsplan i vesentlig grad, eller det forventes vesentlige avvik i forhold til vedtatt kostnadsramme, bør det opplyses om dette.

Det skal gis opplysninger om vesentlige overføringer som kommunen har mottatt til finansiering av investeringer. Opplysningen skal omfatte eventuelle klausuler om tilbakebetaling dersom formålet med investeringen ikke opprettholdes.

Note 22 - 23 sjølvkostområde

Note 22 - 23 sjølvkostområde
Resultat 2019 Balansen 2019
Inntekter Kostnader Over(+)/ underskudd (-) Årets deknings-grad i % 1) Vedtatt deknings-grad i % Avsetn(+)/ bruk av (-) selvkostfond Selvkostfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2)
Renovasjon 9 522 199 9 720 180 -197 981 98,0 % 100,0 % -158 768 1 554 010
Slam 726 092 1 258 822 -532 730 57,7 % 100,0 % -532 716 -324 114
Vann 13 463 310 11 784 207 1 679 103 114,2 % 0,0 % 1 725 980 3 284 507
Avløp 8 200 279 9 450 731 -1 250 452 86,8 % 0,0 % -833 051 3 205 782
Feiing 1 066 028 1 209 054 -143 026 88,2 % 0,0 % -143 025 -411 180
Kart og oppmåling 2 053 869 1 783 345 270 524 115,2 % 0,0 % 206 005 1 169 503
Plan- og byggesak 2 491 939 3 560 779 -1 068 840 70,0 % 0,0 % -1 077 231 -2 503 316
Resultat 2018 Balansen 2018
Inntekter Kostnader Over(+)/ underskudd (-) Årets deknings-grad i % 1) Vedtatt deknings-grad i % Avsetn(+)/ bruk av (-) selvkostfond Selvkostfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2)
Renovasjon 10 267 122 9 595 027 672 095 107,0 % 100,0 % 672 095 1 712 778
Slam 790 361 971 530 -181 169 81,4 % 100,0 % -181 169 208 602
Vann 12 714 805 12 547 565 167 240 101,3 % 0,0 % 167 240 1 558 527
Avløp 8 465 760 9 844 651 -1 378 891 86,0 % 0,0 % -1 378 891 4 038 833
Feiing 995 963 1 078 404 -82 441 92,4 % 0,0 % -82 441 -268 156
Kart og oppmåling 1 063 258 1 185 900 -122 642 89,7 % 0,0 % -122 642 928 055
Plan- og byggesak 2 022 505 2 794 995 -772 490 72,4 % 0,0 % -772 490 -1 426 085
1) Årets dekningsgrad før ev.avsetning/bruk av dekningsgradsfond.

2) Dekningsgradsfondene er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. På områder med pålagt selvkost (renovasjon), eller hvor kommunestyret forut for inntektsåret har fattet prinsippvedtak om egenbetaling ut fra selvkost, kan kommunen ha fremførbart underskudd. 3-5 års perioden kan fravikes hvis det er særegne forhold i kommunen og det er gjort vedtak i kommunestyret hvor disse særegne forholdene blir synliggjort.

Note 24 Usikre forpliktelser, betingede eiendeler og hendelser etter balansedagen

Usikre forpliktelser

Følgende usikre forpliktelser er regnskapsført:

Forpliktelsens art Antatt oppgjørs-tidspunkt Balanseført forpliktelse Endring i året
0 0
0 0
Sum usikre forpliktelser 0 0
Noteopplysninger om vesentlige usikre forpliktelser som ikke regnskapsføres skal inneholde en kort beskrivelse av forpliktelsen, et mulig anslag på virkning på resultat og balanse dersom forpliktelsen var blitt regnskapsført, antydning om usikkerhet i tidspunkt og beløp, og ev. mulighet for regress iht KRS nr. 7 punkt 3.1.4.

Betingede eiendeler
Ved sannsynlighetsovervekt at kommunen vil motta et oppgjør knyttet til vesentlige betingede eiendeler gis noteopplysninger iht KRS nr. 7 punkt 3.2.2.Noteopplysningene skal inneholde en beskrivelse av den betingede eiendelen og eventuelt anslag på virkning i driftsregnskap og balanse.

Hendelser etter balansedagen
Hvis kommunen etter balansedagen får informasjon om forhold som eksisterte på balansedagen, skal kommunen gi noteopplysninger om disse forholdene iht. KRS nr. 7 punkt 3.3.3. Det samme gjelder for hendelser etter balansedagen som ikke medfører regnskapsmessige konsekvenser, men som er av en slik betydning at manglende informasjon om disse vil påvirke regnskapsbrukernes evne til å foreta korrekte vurderinger og beslutninger på bakgrunn av årsregnskapet.