NOTER
Hovedreferanser:
Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner) (FKR) §§ 5, 12 nr. 3 og 13
Forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak (FKFR) § 10
Kommunal regnskapsstandard (KRS) nr. 6 Noter og årsberetning
Dette skjemaet inneholder forslag til noteoppsett til årsregnskapet. Dette arket gir en innledning og forklaring til bruken av skjemaet, mens de øvrige arkfanene inneholder konkrete forslag til noteoppstillinger. Det er en arkfane per note. Ved å klikke på linkene nedenfor kommer du til de enkelte noteoppstillingene. Forslaget til noteoppstillinger i dette skjemaet skal dekke de krav og anbefalinger som gis i regnskapsforskriften (FKR) og KRS nr. 6. Rekkefølgen følger forslaget til rekkefølge i vedlegg 1 til KRS nr. 6.
Et standardisert forslag til noteoppstillinger, som det foreliggende, vil aldri kunne bli dekkende for alle aktuelle forhold i den enkelte kommune. De kommuner som har spesielle forhold som er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens økonomiske aktivitet og stilling, må ta inn noter som inneholder informasjon om slike forhold.
Regnskapsprinsipper og vurderingsregler
Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise alle økonomiske midler som er tilgjengelige i året, og anvendelsen av disse. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjente utgifter, utbetalinger, inntekter og innbetalinger i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal fremgå av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke. Variabel løn opparbeidet i desember 2019 vil i stor grad komme til utbetaling i januar 2020. Denne forskyvingen har vært konsistent gjennom mange år. Omfanget anses ikke å være vesentlig i forhold til totale kostnader i kommuneregnskapet.
Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Dersom kommunen avviker fra foreløpige kommunale regnskapsstandarder bør dette opplyses. Videre bør det omtales hvordan kommunen har forholdt seg til høringsutkast til KRS
Redegjørelsen bør omtale eventuelle endringer i regnskapsprinsipper i regnskapsåret samt endringer i anvendelsen av regnskapsprinsipper og vurderingsregler.
Ved lånefinansiering av investeringer er ikke renteutgiftene lagt til anskaffelseskost i samsvar med anbefalt løsning i KRS nr. 2.
Organisering av kommunens virksomhet (regnskapsenheter)
Dersom vesentlige deler av kommunens samlede virksomhet er lagt til enheter som avlegger særregnskap, herunder KF og interkommunale samarbeid, skal det opplyses om hvilke enheter dette gjelder. Det samme gjelder dersom slik virksomhet er lagt til andre rettssubjekter som samkommune, IKS, AS m.v., eller ivaretas av andre kommuner gjennom vertskommunesamarbeid. Et eksempel for en kommune som har flyttet ut relativt lite av virksomheten vises nedenfor.
Den samlede virksomheten til kommunen er i hovedsak organisert innenfor kommunens ordinære organisasjon, men noe virksomhet lagt til enheter som avlegger eget særregnskap eller andre rettssubjekter.
Note 1 Endring i arbeidskapital
Balanseregnskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
---|---|---|---|
2.1 Omløpsmidler | 272 245 730 | 294 200 417 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 83 257 274 | 83 686 397 | |
Arbeidskapital | 188 988 456 | 210 514 020 | -21 525 564 |
Drifts- og investeringsregnskapet : | Beløp | Sum | |
Anskaffelse av midler : | |||
Inntekter driftsregnskap | 664 416 665 | ||
Inntekter investeringsregnskap | 18 576 070 | ||
Innbet.ved eksterne finanstransaksjoner | 82 925 997 | ||
Sum anskaffelse av midler | 765 918 732 | 765 918 732 | |
Anvendelse av midler : | |||
Utgifter driftsregnskap | 622 082 044 | ||
Utgifter investeringsregnskap | 70 978 748 | ||
Utbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 79 453 118 | ||
Sum anvendelse av midler | 772 513 910 | 772 513 910 | |
Anskaffelse - anvendelse av midler | -6 595 178 | ||
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) | -14 930 544 | ||
Endring arbeidskapital i drifts-og investeringsregnskap | -21 525 722 | ||
Endring arbeidskapital i balansen | -21 525 564 | ||
Differanse (forklares nedenfor) | -158 | ||
Forklaring til differanse i arb.kapital : | Beløp | Sum | |
Differansen er ubetydelig | 158 | ||
0 | |||
0 | |||
158 | 158 |
Note 2 Antall årsverk og ytelser til ledende personer og revisor
Ytelser til ledende personer | Lønn og annen godtgjørelse | Godtgjørelse for andre verv | Tilleggs-godtgjørelse | Natural-ytelser |
---|---|---|---|---|
Administrasjonssjef | 1 158 684 | 0 | 0 | 4 279 |
Ordfører | 935 688 | 0 | 0 | 673 |
Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.
Note 3 Godtgjørelse til revisor
Kommunens revisor er Kommunerevisjonsdistrikt nr 3 Møre og Romsdal IKS. Samlede godtgjørelser til revisor utgjør kr 766 000. Revisjon omfatter regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og diverse attestasjonsoppdrag.
Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.
Note 4 Pensjoner
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har kollektive pensjonsordninger i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK) som sikrer ytelsesbasert pensjon for de ansatte.
Pensjonsordningen omfatter alders-, uføre-, ektefelle-, barnepensjon samt AFP/tidligpensjon og sikrer alders- og uførepensjon med samlet pensjonsnivå på 66% sammen med folketrygden. Pensjonene samordnes med utbetaling fra NAV.
Premiefond
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Innestående på premiefond 01.01. | -244 527 | -171 926 |
Tilført premiefondet i løpet av året | 4 619 175 | 6 800 010 |
Bruk av premiefondet i løpet av året | 4 489 451 | 6 872 611 |
Innestående på premiefond 31.12. | -114 803 | -244 527 |
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres igjen neste år/med 1/7 per år for premieavvik oppstått i 2014 eller senere, med 1/10 per år for premieavvik oppstått fra 2011 til 2013 og med 1/15 per år for premieavvik oppstått fra 2002 til 2010.
Dersom kommunen har endret amortiseringsperiode i regnskapsåret, skal virkningen av denne endringen opplyses om.
Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl § 48 nr 2). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innvirkning på netto driftsresultat i 2019 ved at regnskapsførte pensjonsutgifter er kr. 3 255 960 lavere (ev. høyere) enn faktisk betalte pensjonspremier.
Bestemmelsene innbærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden | KLP | SPK | Andre |
---|---|---|---|
Forventet avkastning pensjonsmidler | 4,50 % | 4,00 % | |
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % | |
Forventet årlig lønnsvekst | 2,97 % | 2,97 % | |
Forventet Årlig vekst i folketrygdens grunnbeløp | 2,97 % | 2,97 % |
Spesifikasjon av samlet pensjonskostnad, premieavvik pensjonsforpliktelser og estimatavvik
Pensjonskostnad og premieavvik | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|
Årets pensjonsopptjening, nåverdi | 35 009 054 | 32 769 332 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 27 040 449 | 25 407 942 | |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -25 566 216 | -24 108 425 | |
Adminstrasjonskostnad | 1 963 463 | 2 184 419 | |
A | Beregnet netto pensjonskostnad (inkl. adm) | 38 446 750 | 36 253 268 |
B | Forfalt pensjonspremie (eks. adm.kostnader) | 49 711 883 | 43 739 161 |
C | Årets premieavvik (B-A) | 11 265 133 | 7 485 893 |
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 2019 | 2018 | |
B | Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 49 711 883 | 43 739 161 |
C | Årets premieavvik | -11 265 133 | -7 485 893 |
D | Amortisering av tidligere års premieavvik | 5 212 340 | 4 229 934 |
E | Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) | 43 659 090 | 40 483 202 |
G | Pensjonstrekk ansatte | 5 784 017 | 5 446 551 |
Årets regnskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 37 875 073 | 35 036 651 | |
Akkumulert premieavvik | 2019 | 2018 | |
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) | 25 096 390 | 20 888 160 | |
Årets premieavvik | 11 265 133 | 7 485 893 | |
Sum amortisert premieavvik dette året | -5 212 340 | -4 229 934 | |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 31 149 183 | 24 144 119 | |
Arbeidsgiveravgift av akkumulert premieavvik | 4 392 035 | 3 404 321 | |
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift | 35 541 218 | 27 548 440 | |
Pensjonsforpliktelser | 2019 | 2018 | |
. | Brutto påløpt forplitelse pr.31.12 | 701 684 295 | 660 193 055 |
Pensjonsmidler pr. 31.12 | -619 566 365 | -578 298 806 | |
Netto pensjonsforpliktelser pr. 31.12. | 82 117 930 | 81 894 249 | |
Herav: | |||
Brutto pensjonsforpliktelse, Pensjonsmidler, Arbeidsgiveravgift av netto pensjonsforpliktelse |
Note 5 Anleggsmidler
Alle tal i heile 1 000 | IT-utstyr, kontor-maskiner | Anleggs-maskiner mv. | Brannbiler, tekniske anlegg | Boliger, skoler, veier | Adm.bygg, sykehjem mv. | Tomte-områder | Immaterielle eiendeler | SJØLV-I1 | SJØLV-I2 | SJØLV-I3 | SJØLV-I4 | SJØLV-Y | SUM |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01.2019 | 57 978 | 43 415 | 3 411 | 780 770 | 232 639 | 175741 | 132 595 | 122 224 | 664 | 3 035 | 140 | 1 552 612 | |
Årets tilgang | 746 | 816 | 14 | 29 060 | 3 323 | 2386 | 14 720 | 18 000 | 69 065 | ||||
- herav overført fra egne KF | 0 | ||||||||||||
Årets avgang | -2 082 | -16 | -2 098 | ||||||||||
- herav overført til egne KF | 0 | ||||||||||||
Anskaffelseskost 31.12.2019 | 58 724 | 44 231 | 3 425 | 807 748 | 235 962 | 178 111 | 0 | 147 315 | 140 224 | 664 | 3 035 | 140 | 1 619 579 |
Akk avskrivninger 31.12 | -48 331 | -33 509 | -2 302 | -210 005 | -55 719 | -45 | -46 854 | -35 734 | -387 | -2 277 | -435 163 | ||
Netto akk. og rev. nedskrivninger | -197 | -197 | |||||||||||
Akk. avskr. og nedskr. 31.12. | 0 | ||||||||||||
Bokført verdi pr. 31.12.2019 | 10 393 | 10 722 | 1 123 | 597 743 | 180 243 | 177 869 | 0 | 100 461 | 104 490 | 277 | 758 | 140 | 1 184 219 |
Herav finansielle leieavtaler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Årets avskrivninger | -3 749 | -2 220 | -96 | -19 538 | -4 638 | 0 | 0 | -3 562 | -3 485 | -40 | -177 | 0 | -37 505 |
Årets nedskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Årets reverserte nedskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tap ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Økonomisk levetid | 5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | ||||||||
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Ingen avskr. |
Note 6 Aksjer og andeler i varig eie
Henvisning | Eierandel i | Eventuell markeds- | Balanseført verdi | Balanseført verdi | |
---|---|---|---|---|---|
Selskapets navn | balansen | selskapet | verdi | 31.12.19 | 01.01.2019 |
Eigenkap KLP | 2214101 | kr 14 879 346 | kr 13 572 559 | ||
Biblioteksentralen | 2217001 | kr - | kr 1 500 | kr 1 500 | |
Sunnmørshallen | 2217002 | kr 10 000 | kr 10 000 | ||
Haram/Midsund/aukra bruselskap | 2217003 | kr 1 000 | kr 1 000 | ||
Nordøyvegen | 2217004 | kr 10 000 | kr 10 000 | ||
Muritunet | 2217005 | kr 90 000 | kr 90 000 | ||
Trafikkterminalen Ytterland | 2217007 | kr 26 750 | kr 26 750 | ||
Hareid Fastlandssamband AS | 2217009 | kr 72 000 | kr 72 000 | ||
Sunnmøre Veginvest AS | 2217010 | kr 26 000 | kr 26 000 | ||
Hamsundsambandet AS | 2217011 | kr 22 000 | kr 22 000 | ||
Ålesundregionens Interkomm Miljøselskap | 2217012 | kr 36 500 | kr 36 500 | ||
The North West | 2217013 | kr 282 400 | kr 282 400 | ||
Gjøsund Utvikling AS (921 716 966) | 2217014 | kr 300 000 | kr 300 000 | ||
Utviklingsforum Ålesund Lufthavn Vigra | 2217015 | kr 25 000 | kr 25 000 | ||
Møre og Romsdal Revisjon AS Kapitalinnskot | 2217017 | kr 105 000 | |||
Giske kommunale legesenter as | 2217016 | kr 1 000 000 | |||
Sum | kr - | kr 16 887 496 | kr 14 475 709 |
Det skal opplyses om kommunens ansvar for gjeld i IKS dersom det er sannsynlig at kommunen må dekke selskapetes forpliktelser.
Eventuelt tilleggsopplysninger dersom det er vesentlige endringer gjennom året i for eksempel selskapsstruktur, eierandel, omdanning, fusjon/fisjon, kjøp/salg av eierandeler mv.
Dersom bokført verdi er nedskrevet i løpet av året, gis opplysninger i samsvar med KRS nr. 6, jf. punkt 3.1.2 nr. 5.
Note 7 Salg av finansielle anleggsmidler
Ved salg av kommunens aksjer klassifisert som anleggsmidler er en andel av salgsinntekten regnet som avkastning på innskutt kapital og inntektsført som løpende inntekt i driftsregnskapet.
Avkastningen er beregnet som det kommunen iht. aksjeloven § 8-1 kunne fått i utbytte i salgsåret basert på selskapets avlagte regnskap for foregående år.
ABC AS | DEF AS | |
---|---|---|
Antall solgte aksjer | 0 | 0 |
Utbyttegrunnlag pr. aksje | kr | kr |
Salgsum pr. aksje | kr | kr |
Inntektsført i driftsregnskapet | kr | kr |
Inntektsført i investeringsregnskapet | kr | kr |
Note 8 Tap på utlån og foskutteringer
Kommunen har i regnskapsåret hatt følgende tap på utlån og forskutteringer:
Utlånt til | Samlet utesteående | Tap på hovedstol | Tap påløpte renter mv. | Samlet tap | |
---|---|---|---|---|---|
Boligsosiale formål (startlån) | 502 114 | 96 487 | 598 601 | ||
Andre utlån og forskotteringer: | |||||
Sum | 502 114 | 96 487 | 598 601 |
Note 9 Langsiktig gjeld
Fordeling av langsiktig gjeld: | 31.12.2019 | 31.12.2019 | 01.01.2019 | Neste års avdrag |
---|---|---|---|---|
Gjeldsbrevslån/banklån | 0 | 0 | 0 | 0 |
Obligasjonslån : | 0 | |||
Kommunalbanken FRN 20160136 | 100 000 000 | |||
Kommunalbanken FRN 20160138 | 113 600 000 | |||
Kommunalbanken FRN 20180090 | 205 000 000 | |||
Nordea - FRN 16/21 NO00010774557 | 100 000 000 | |||
SEB FRN 17/20 NO0010788060 | 200 000 000 | 200 000 000 | ||
Obligasjonslån Sum | 718 600 000 | 879 600 000 | 0 | |
Sertifikatlån | 288 000 000 | 120 000 000 | 0 | |
Danske bank, NO0010864259 | 161 000 000 | 161 000 000 | ||
SEB NO0010863624 | 127 000 000 | 127 000 000 | ||
Sertifikatlån Sum | 288 000 000 | 120 000 000 | 0 | |
Husbanklån | 60 984 201 | 56 319 054 | 0 | |
Finansielle leieavtaler | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum bokført langsiktig gjeld | 1 006 600 000 | 1 067 584 201 | 1 055 919 054 | 488 000 000 |
Herav selvfinansierende gjeld | 199 473 696 | 178 332 513 | ||
0 | ||||
Langsiktig gjeld i særregnskap | ||||
NN KF | 0 | 0 | ||
NN interkommunalt samarbeid | 0 | 0 | ||
Sum bokført langsiktig gjeld i særregnskap | 0 | 0 | ||
Kommunens samlede eksterne lånegjeld | 0 | 0 | ||
Langs.gjeld | Gj.sn. | |||
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser | 31.12.2019 | rente | ||
Langsiktig gjeld med fast rente : | 525 000 000 | 0,00 % | ||
Langsiktig gjeld med flytende rente : | 534 584 201 | 0,00 % | ||
Vektet gjennomsnittsrente | 2,66% |
Note 10 Rentesikring
Renteutgiftene på kommunens lånegjeld sikres i samsvar med gjeldende reglement for finans- og gjeldsforvaltningen.
Langsiktig gjeld med fast rente
Lån nr. | Volum (mill.) | Siste forfall | Rente-binding til | Betaler | Finans-reglementet |
---|---|---|---|---|---|
Rentebytteavtaler
Swap nr | Lån | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | DNB 17/24 | 50 | 15.13.2017 | 15.03.2024 | 2,035 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
2 | FOKUS 11/21 | 150 | 26.09.2011 | 15.09.2021 | 3,550 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
3 | Nordea 13/23 | 100 | 15.02.2013 | 15.03.2023 | 3,388 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
4 | NORDEA 15/25 | 50 | 16.09.2015 | 16.09.2025 | 1,970 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
5 | NORDEA 18/26 | 100 | 21.03.2018 | 23.03.2026 | 1,870 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
6 | NORDEA 18/27 | 75 | 18.06.2018 | 18.03.2027 | 1,960 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
525 | ||||||||
7 | NORDEA 21/27 | 125 | 18.03.2021 | 18.03.2027 | 2,350 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
8 | Nordea 21/28 | 150 | 15.09.2021 | 18.03.2028 | 2,550 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
800 |
Note 11 Avdrag på lån
Kommunen beregner minste tillatte avdrag jf. kommuneloven (koml) § 50 nr. 7, ved å:
beregne minste tillatte avdrag på lån etter en forenklet formel. Avskrivningene beregnes som sum langsiktig gjeld dividert på sum anleggsmidler (jf. koml § 50 nr. 1 og 2) mulitplisert med årets avskrivninger i driftsregnskapet. Denne forenklede formelen gir et minstekrav til avdrag som tilsvarer avskrivninger (kapitalslitet) på lånefinansierte anleggsmidler.
Forholdet mellom betalte avdrag om minimumsavdrag | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet | 34 321 813 | 31 882 045 |
Bergnet minimumsavdrag | 34 321 813 | 31 882 045 |
Avvik | 0 | 0 |
Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer
Jf. også KRS nr. 3 Lån, opptak, avdrag og refinansiering punkt 3.4 nr. 2. |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Mottatte avdrag på startlån | 4 511 183 | 5 341 151 |
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet | 2 979 951 | 2 937 536 |
Avsetning til/bruk av avdragsfond | 441 130 | -3 804 513 |
Saldo avdragsfond 31.12. | 16 137 976 | 15 696 846 |
Note 12 Kommunens garantiansvar
Garanti-ramme | Garantiansvar per | Utløper | ||
---|---|---|---|---|
Gitt overfor - navn | 31.12.2019 | 31.12.2018 | dato | |
Giske Omsorgsbustader, Husbanken 13527421 | kr 1 315 009 | kr 1 463 132 | 01.07.2027 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 49315 | kr 15 000 | 01.03.2019 | ||
I.L. Valder, SBM 3910 83 23160 Sikkerhetstiller | kr 453 347 | 31.08.2019 | ||
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 51 91391 | kr 596 573 | kr 686 371 | 10.05.2027 | |
IL. Vigra, SBM 3905 74 89425 | kr 2 807 690 | kr 3 000 000 | 09.02.2032 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 47428 | kr 138 429 | kr 155 929 | 15.10.2027 | |
Sunnmøre Indremisjon (Daggry Barnehage), Husbanken 13544599 | kr 672 080 | kr 751 150 | 01.04.2028 | |
Stiftelsen Bergtun omsorgsbustader, Nordea | kr 3 775 520 | kr 3 800 996 | 01.06.2032 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 40466 | kr 650 000 | kr 700 000 | 30.07.2032 | |
I.L. Valder, SBM 3905 72 98514 | kr 5 482 247 | kr 5 732 488 | 01.10.2035 | |
Skjong barnehage, Husbanken 13500611 | kr 2 356 966 | kr 2 502 815 | 01.08.2041 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 29682 | kr 1 100 000 | kr 1 150 000 | 27.09.2041 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 47710 | kr 975 000 | kr 1 018 333 | 24.01.2042 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75470 | kr 1 487 500 | kr 1 575 000 | 25.11.2036 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75489 | kr 1 035 000 | kr 1 073 333 | 25.11.2046 | |
Sum garantiansvar | kr 22 392 014 | kr 24 077 894 |
Tap på garantier eller innfrielser skal spesifiseres og ev. virkninger på senere års regnskap/budsjett skal opplyses om.
Dersom det er sannsynlig at kommunen må innfri garantier, skal gis det noteopplysninger i samsvar med KRS nr. 7
Note 13 Andre vesentlige forpliktelser
Opplyse om langsiktige forpliktelser utover langsiktig gjeld som har vesentlig betydning for kommunens drifsregnskap fremover. F.eks. leasingavtaler, langsiktige leieavtaler og avtaler om drift av kommunale tjenester.
I K-SAK 055/12 vart det vedteke at Giske kommune opppretter eit fleksibelt fond "2227508 forskottering av spelemidlar til godkjente søknadear" på inntil kr 5 000 000. Finansiering av kommunen sitt kraftfond.
År | Gitt ovenfor | Beløp | Akkumulert |
---|---|---|---|
2013 | Godøy I.L, Kunstgrasbane | 2 082 500 | 2 082 500 |
2016 | Vigra I.L, kunstgrasbane | 2 125 000 | 4 207 500 |
Note 14 Finansielle eiendeler og forpliktelser til virkelig verdi
Markedsbaserte finansielle omløpsmidler | ||||
Aktivaklasse | Finansforvaltnings-reglement | Markeds-verdi 31.12.2019 | Balanseført-verdi 31.12.2019 | Balanseført-verdi 31.12.2018 |
---|---|---|---|---|
Eigedomsfond | § 8 | 6 000 | ||
Aksjer | § 8 | 35 995 000 | 35 995 000 | 28 833 000 |
Pengemarked/ansv.lån | § 8 | 88 607 000 | 88 607 000 | 84 321 000 |
Pengemarked/ansv.lån | § 6 | 51 179 000 | 51 179 000 | 49 909 000 |
175 781 000 | 175 781 000 | 163 069 000 |
Det bør opplyses om kommunens finansielle markedsrisiko dersom posten er vesentlig.
Det skal gis informasjon om finansielle eiendeler og forpliktelser som siden første gangs balanseføring har vært gjenstand for to eller flere endringer i avtalevilkår, hvor hver enkelt endring ikke har vært vurdert å utgjøre en vesentlig endring av avtalevilkårene.
Note 15 Avsetning og bruk av fond
Fond samlet | Beholdning 01.01.2019 | Avsetninger | Bruk av fond i driftsregnskapet | Bruk av fond i inv.regnskapet | Beholdning 31.12.2019 |
---|---|---|---|---|---|
Disposisjonsfond | kr 2 786 206 | kr - | kr 23 930 | kr - | kr 2 762 276 |
Bundne driftsfond | kr 15 692 819 | kr 2 314 968 | kr 5 751 511 | kr - | kr 12 256 276 |
Ubundne investeringsfond | kr 107 250 713 | kr 132 418 | kr 2 000 000 | kr - | kr 105 383 131 |
Bundne investeringsfond | kr 15 782 629 | kr 2 884 387 | kr - | kr 18 667 016 | |
Samlede avsetninger og bruk av avsetninger | kr 141 512 367 | kr 5 331 773 | kr 7 775 441 | kr - | kr 139 068 699 |
Bundne fond | Beholdning 01.01.2019 | Avsetninger | Bruk av fond | Beholdning 31.12.2019 | |
Bundne driftsfond | |||||
Selvkostfond | kr 8 446 797 | kr 1 967 428 | kr 1 200 422 | kr 9 213 803 | |
Øremerka statstilskudd | kr 5 631 914 | kr 338 364 | kr 3 775 790 | kr 2 194 488 | |
Næringsfond/Kraftfond | kr 236 574 | kr - | kr 95 000 | kr 141 574 | |
Gavefond | kr 69 697 | kr 5 000 | kr 41 697 | kr 33 000 | |
Renteinntekt tilfluktsrom | kr 188 978 | kr 4 176 | kr - | kr 193 154 | |
Øvrige bundne driftsfond | kr 1 118 860 | kr - | kr 638 601 | kr 480 259 | |
Sum | kr 15 692 820 | kr 2 314 968 | kr 5 751 511 | kr 12 256 278 | |
kr - | |||||
Bundne investeringsfond | kr - | ||||
Øremerka statstilskudd | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Gavefond | kr - | kr - | kr - | kr - | |
… | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Øvrige bundne investeringsfond | kr 15 782 629 | kr 2 884 387 | kr - | kr 18 667 016 | |
Sum | kr 15 782 629 | kr 2 884 387 | kr - | kr 18 667 016 | |
Disposisjonsfond | Beholdning 01.01.2019 | Avsetninger | Bruk av fond | Beholdning 31.12.2019 | |
Bruk og avsetning vedtatt av kommunestyret | kr 2 786 207 | kr - | kr 23 930 | kr 2 762 277 | |
Bruk og avsetning foretatt av underordnet organ, herav: | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Administrasjon | kr - | kr 23 930 | kr - | ||
Skole | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Helse og omsorg | kr - | kr - | kr - | kr - | |
… | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Sum disposisjonsfond | kr 2 786 207 | kr - | kr 23 930 | kr 2 762 277 | |
Overføring fra driftsregnskapet til investeringsregnskapet | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Regnskap 2018 | |
Overføring vedtatt av kommunestyret | kr - | kr 1 355 000 | kr 1 250 000 | kr - | |
Overføring foretatt av underordnet organ, herav: | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Administrasjon | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Skole | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Helse og omsorg | kr - | kr - | kr - | kr - | |
… | kr - | kr - | kr - | kr - | |
Sum overført til investeringsregnskapet | kr - | kr 1 355 000 | kr 1 250 000 | kr - |
Note 16 Strykninger
Strykninger i driftsregnskapet
Driftsregnskapet er avsluttet med regnskapsmessig merforbruk. Det er nødvendig å stryke disposisjoner i samsvar med regnskapsforskriften § 9.
Korrigeringer investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet er avsluttet i balanse det er ikkje gjennomført korrigeringer etter rekneskapsforskriften § 9.
Regnskapsmessig merforbruk før strykninger | - 12 012 868 |
---|---|
Redusert overføringer til investeringsregnskapet | 1 355 000 |
Redusert avsetning til disposisjonsfond | 843 530 |
Redusert dekning av tidligere års merforbruk | 5 662 828 |
Regnskapsmessig merforbruk etter strykninger | - 4 151 510 |
Regnskapsmessig merforbruk etter strykninger | 0 |
Note 17 Endringer i regnskapsprinsipp og regnskapsmessig merforbruk
Konto for endring av regnskapsprinsipp 147497419
Virkning av endringer i regnskapsprinsipp føres mot egne egenkapitalkontoer for endring av regnskapsprinsipp. Positiv saldo på disse kontoene kan ikke disponeres og negativ saldo skal ikke dekkes inn.
Konto for endring av regnskapsprinsipp | 31.12.2019 | 01.01.2019 |
---|---|---|
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (drift) | 0 | 0 |
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (investering) | 796 351 | 796 351 |
Sum | 0 | 0 |
Årets endringer i regnskapsprinsipp | ||
Endringer i regnskapsprinsipper gjort i år: | Utgift | Inntekt |
Sum endringer i regnskapsprinsipp i år | 0 | 0 |
Note 18 Regnskapsmessig merforbruk
Regnskapsmessig merforbruk skal dekkes inn i det år regnskapet legges frem eller i påfølgende år. I særskilte tilfeller kan merforbruket dekkes inn over ytterligere to år og etter godkjenning fra fylkesmannen over inntil 10 år.
Regnskapsår | 31.12.2019 | 01.01.2019 |
---|---|---|
2014 | 2 941 492 | 2 941 492 |
2015 | 7 923 252 | 7 923 252 |
2016 | - | |
2016 | 0 | 0 |
2017 | 0 | 0 |
2018 | 0 | 0 |
2019 | 4 151 510 | 0 |
15 016 254 | 10 864 744 |
Ny forpliktande plan frå 2019
År | Merforbruk | Inndekning 2017 | Inndekning 2018 | Inndekning 2019 | Inndekning 2020 |
---|---|---|---|---|---|
2014 | 9 139 576 | 5 700 000 | 498 083 | 2 941 492 | |
2015 | 7 923 252 | 2 758 508 | 5 164 745 | ||
17 062 828 | 5 700 000 | 498 083 | 5 700 000 | 5 164 745 |
Ny forpliktande plan frå 2020 - Etter 2019 rekneskap
År | Merforbruk | Inndekning 2017 | Inndekning 2018 | Inndekning 2019 | Inndekning 2020 | Inndekning 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 9 139 576 | 5 700 000 | 498 083 | 2 941 492 | ||
2015 | 7 923 252 | 7 923 253 | ||||
2019 | 4 151 510 | 4 151 510 | ||||
21 214 338 | 5 700 000 | 498 083 | - | 10 864 745 | 4 151 510 |
Note 18 Kapitalkonto
Saldo 01.01. | kr 147 497 419 |
---|---|
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer) | |
Aktivering av fast eiendom og anlegg | kr 65 006 132 |
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg | kr - |
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | kr 4 059 047 |
Kjøp av aksjer og andeler | kr 1 105 000 |
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler | kr - |
Utlån | kr 10 206 019 |
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse | kr 1 306 787 |
Avdrag på eksterne lån | kr 37 301 765 |
Økning pensjonsmidler | kr 41 267 556 |
Reduksjon pensjonsforpliktelser | kr - |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer) | |
Avgang fast eiendom og anlegg | kr 2 097 402 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | kr 37 506 246 |
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler | kr - |
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler | kr - |
Avgang aksjer og andeler | kr - |
Nedskrivning av aksjer og andeler | kr - |
Avdrag på utlån | kr 4 536 767 |
Avskrivning utlån | kr 598 601 |
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse | kr - |
Bruk av midler fra eksterne lån | kr 63 897 455 |
Reduksjon pensjonsmidler | kr - |
Økning pensjonsforpliktelser | kr 41 522 780 |
Urealisert kurstap utenlandslån | kr - |
Saldo 31.12. | kr 157 590 474 |
Note 20- 21 Investeringsprosjekter
Dei 10 største investeringsprosjekta i Giske kommune (rekneskap 2019) | Regnskap | Buds(end) | Budsjett | Regnskap | Regnskap |
2019 | 2019 | 2019 | 2018 | 2017 | |
5605 SKULEVEGEN GISKE | 29 598 113 | 34 598 360 | 13 129 364 | 633 332 | 3 001 174 |
6154 GANGV./LEIDN.ANL. GEILEVIKA-TEPPEMYRA | 5 559 070 | 21 336 704 | 10 321 000 | 4 730 429 | 971 636 |
6383 FORNYING LEIDNINGSANLEGG | 4 981 036 | 6 718 000 | 5 000 000 | 4 809 578 | 433 272 |
6017 YTTERLANDSNESET | 4 569 462 | 4 500 000 | 4 500 000 | 112 157 | - |
5157 KJØP AV GNR 4 BNR 94 (FELLESFJØSEN) | 2 334 510 | 770 000 | - | - | 478 485 |
7300 VALDERØY KYRKJEGARD | 2 000 000 | 5 300 000 | 3 800 000 | 1 500 000 | 205 273 |
6309 Overvatn Rokkevegen | 1 954 224 | 2 250 000 | 2 250 000 | - | 1 153 486 |
6307 OVERFØRING BLOMVIK - OKSNES | 1 335 152 | 1 300 000 | - | 1 253 049 | - |
1304 EIGENKAPITALINNSKOT KLP | 1 306 787 | 1 300 000 | 1 300 000 | 1 455 440 | 139 145 |
6326 OVERFØRING SYNNES BF - KRINGKASTAR | 1 189 619 | 1 000 000 | - | 3 293 086 | - |
3253 Giske kommunale legesenter AS - kjøp av aksjer | 1 000 000 | 1 000 000 | - | - |
Det skal gis opplysninger om vesentlige overføringer som kommunen har mottatt til finansiering av investeringer. Opplysningen skal omfatte eventuelle klausuler om tilbakebetaling dersom formålet med investeringen ikke opprettholdes.
Note 22 - 23 sjølvkostområde
Resultat | 2019 | Balansen | 2019 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inntekter | Kostnader | Over(+)/ underskudd (-) | Årets deknings-grad i % 1) | Vedtatt deknings-grad i % | Avsetn(+)/ bruk av (-) selvkostfond | Selvkostfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2) | |
Renovasjon | 9 522 199 | 9 720 180 | -197 981 | 98,0 % | 100,0 % | -158 768 | 1 554 010 |
Slam | 726 092 | 1 258 822 | -532 730 | 57,7 % | 100,0 % | -532 716 | -324 114 |
Vann | 13 463 310 | 11 784 207 | 1 679 103 | 114,2 % | 0,0 % | 1 725 980 | 3 284 507 |
Avløp | 8 200 279 | 9 450 731 | -1 250 452 | 86,8 % | 0,0 % | -833 051 | 3 205 782 |
Feiing | 1 066 028 | 1 209 054 | -143 026 | 88,2 % | 0,0 % | -143 025 | -411 180 |
Kart og oppmåling | 2 053 869 | 1 783 345 | 270 524 | 115,2 % | 0,0 % | 206 005 | 1 169 503 |
Plan- og byggesak | 2 491 939 | 3 560 779 | -1 068 840 | 70,0 % | 0,0 % | -1 077 231 | -2 503 316 |
Resultat | 2018 | Balansen | 2018 | ||||
Inntekter | Kostnader | Over(+)/ underskudd (-) | Årets deknings-grad i % 1) | Vedtatt deknings-grad i % | Avsetn(+)/ bruk av (-) selvkostfond | Selvkostfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2) | |
Renovasjon | 10 267 122 | 9 595 027 | 672 095 | 107,0 % | 100,0 % | 672 095 | 1 712 778 |
Slam | 790 361 | 971 530 | -181 169 | 81,4 % | 100,0 % | -181 169 | 208 602 |
Vann | 12 714 805 | 12 547 565 | 167 240 | 101,3 % | 0,0 % | 167 240 | 1 558 527 |
Avløp | 8 465 760 | 9 844 651 | -1 378 891 | 86,0 % | 0,0 % | -1 378 891 | 4 038 833 |
Feiing | 995 963 | 1 078 404 | -82 441 | 92,4 % | 0,0 % | -82 441 | -268 156 |
Kart og oppmåling | 1 063 258 | 1 185 900 | -122 642 | 89,7 % | 0,0 % | -122 642 | 928 055 |
Plan- og byggesak | 2 022 505 | 2 794 995 | -772 490 | 72,4 % | 0,0 % | -772 490 | -1 426 085 |
2) Dekningsgradsfondene er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. På områder med pålagt selvkost (renovasjon), eller hvor kommunestyret forut for inntektsåret har fattet prinsippvedtak om egenbetaling ut fra selvkost, kan kommunen ha fremførbart underskudd. 3-5 års perioden kan fravikes hvis det er særegne forhold i kommunen og det er gjort vedtak i kommunestyret hvor disse særegne forholdene blir synliggjort.
Note 24 Usikre forpliktelser, betingede eiendeler og hendelser etter balansedagen
Usikre forpliktelser
Følgende usikre forpliktelser er regnskapsført:
Forpliktelsens art | Antatt oppgjørs-tidspunkt | Balanseført forpliktelse | Endring i året |
---|---|---|---|
0 | 0 | ||
0 | 0 | ||
Sum usikre forpliktelser | 0 | 0 |
Betingede eiendeler
Ved sannsynlighetsovervekt at kommunen vil motta et oppgjør knyttet til vesentlige betingede eiendeler gis noteopplysninger iht KRS nr. 7 punkt 3.2.2.Noteopplysningene skal inneholde en beskrivelse av den betingede eiendelen og eventuelt anslag på virkning i driftsregnskap og balanse.
Hendelser etter balansedagen
Hvis kommunen etter balansedagen får informasjon om forhold som eksisterte på balansedagen, skal kommunen gi noteopplysninger om disse forholdene iht. KRS nr. 7 punkt 3.3.3. Det samme gjelder for hendelser etter balansedagen som ikke medfører regnskapsmessige konsekvenser, men som er av en slik betydning at manglende informasjon om disse vil påvirke regnskapsbrukernes evne til å foreta korrekte vurderinger og beslutninger på bakgrunn av årsregnskapet.