NOTER
Hovedreferanser:
Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner) (FKR) §§ 5, 12 nr. 3 og 13
Forskrift om særbudsjett, særregnskap og årsberetning for kommunale og fylkeskommunale foretak (FKFR) § 10
Kommunal regnskapsstandard (KRS) nr. 6 Noter og årsberetning
Dette skjemaet inneholder forslag til noteoppsett til årsregnskapet. Dette arket gir en innledning og forklaring til bruken av skjemaet, mens de øvrige arkfanene inneholder konkrete forslag til noteoppstillinger. Det er en arkfane per note. Ved å klikke på linkene nedenfor kommer du til de enkelte noteoppstillingene. Forslaget til noteoppstillinger i dette skjemaet skal dekke de krav og anbefalinger som gis i regnskapsforskriften (FKR) og KRS nr. 6. Rekkefølgen følger forslaget til rekkefølge i vedlegg 1 til KRS nr. 6.
Et standardisert forslag til noteoppstillinger, som det foreliggende, vil aldri kunne bli dekkende for alle aktuelle forhold i den enkelte kommune. De kommuner som har spesielle forhold som er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens økonomiske aktivitet og stilling, må ta inn noter som inneholder informasjon om slike forhold.
Regnskapsprinsipper og vurderingsregler
Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise alle økonomiske midler som er tilgjengelige i året, og anvendelsen av disse. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjente utgifter, utbetalinger, inntekter og innbetalinger i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal fremgå av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke.
Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Dersom kommunen avviker fra foreløpige kommunale regnskapsstandarder bør dette opplyses. Videre bør det omtales hvordan kommunen har forholdt seg til høringsutkast til KRS
Redegjørelsen bør omtale eventuelle endringer i regnskapsprinsipper i regnskapsåret samt endringer i anvendelsen av regnskapsprinsipper og vurderingsregler.
Ved lånefinansiering av investeringer er/er ikke renteutgiftene lagt til anskaffelseskost i samsvar med anbefalt løsning i KRS nr. 2.
Organisering av kommunens virksomhet (regnskapsenheter)
Dersom vesentlige deler av kommunens samlede virksomhet er lagt til enheter som avlegger særregnskap, herunder KF og interkommunale samarbeid, skal det opplyses om hvilke enheter dette gjelder. Det samme gjelder dersom slik virksomhet er lagt til andre rettssubjekter som samkommune, IKS, AS m.v., eller ivaretas av andre kommuner gjennom vertskommunesamarbeid. Et eksempel for en kommune som har flyttet ut relativt lite av virksomheten vises nedenfor.
Den samlede virksomheten til kommunen er i hovedsak organisert innenfor kommunens ordinære organisasjon, men noe virksomhet lagt til enheter som avlegger eget særregnskap eller andre rettssubjekter.
Note 1 Endring i arbeidskapital
Balanseregnskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
2.1 Omløpsmidler | 292 407 239 | 274 086 574 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 75 433 148 | 77 718 835 | |
Arbeidskapital | 216 974 091 | 196 367 739 | 20 606 352 |
Drifts- og investeringsregnskapet : | Beløp | Sum | |
Anskaffelse av midler : | |||
Inntekter driftsregnskap | 616 500 024 | ||
Inntekter investeringsregnskap | 13 121 339 | ||
Innbet.ved eksterne finanstransaksjoner | 44 725 529 | ||
Sum anskaffelse av midler | 674 346 892 | 674 346 892 | |
Anvendelse av midler : | |||
Utgifter driftsregnskap | 559 185 537 | ||
Utgifter investeringsregnskap | 43 484 285 | ||
Utbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 66 470 296 | ||
Sum anvendelse av midler | 669 140 118 | 669 140 118 | |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 5 206 774 | ||
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) | 15 399 578 | ||
Endring arbeidskapital i drifts-og investeringsregnskap | 20 606 352 | ||
Endring arbeidskapital i balansen | 20 606 352 | ||
Differanse (forklares nedenfor) | 0 | ||
Forklaring til differanse i arb.kapital : | Beløp | Sum | |
0 | |||
0 | |||
0 | |||
0 | 0 |
Note 2 Antall årsverk og ytelser til ledende personer og revisor
Ytelser til ledende personer | Lønn og annen godtgjørelse | Godtgjørelse for andre verv | Tilleggs-godtgjørelse | Naturalytelser |
Administrasjonssjef | 930 763 | 0 | 4 392 | 3 622 |
Ordfører | 895 117 | 0 | 4 392 | 591 |
Godtgjørelse til revisor | ||||
Kommunens revisor er Kommunerevisjonsdistrikt nr 3 Møre og Romsdal IKS. Samlede godtgjørelser til revisor utgjør kr 745 000. Revisjon omfatter regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og diverse attestasjonsoppdrag. |
Dersom andre tjenester er vesentlige bør det opplyses om hva disse omfatter, f.eks.: En betydelig del av andre tjenester gjelder gjennomføring av overordnet analyse for forvaltningsrevisjon, plan for selskapskontroll og selskapskontroll som er bestilt av kontrollutvalget.
Note 3 Pensjoner
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har kollektive pensjonsordninger i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK) som sikrer ytelsesbasert pensjon for de ansatte.
Pensjonsordningen omfatter alders-, uføre-, ektefelle-, barnepensjon samt AFP/tidligpensjon og sikrer alders- og uførepensjon med samlet pensjonsnivå på 66% sammen med folketrygden. Pensjonene samordnes med utbetaling fra NAV.
Premiefond
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.
2017 | 2016 | |||
Innestående på premiefond 01.01. | -14 140 | -164 619 | ||
Tilført premiefondet i løpet av året | 4 167 964 | 4 704 267 | ||
Bruk av premiefondet i løpet av året | 4 325 750 | 4 539 648 | ||
Innestående på premiefond 31.12. | -171 926 | -14 140 |
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres igjen neste år/med 1/7 per år for premieavvik oppstått i 2014 eller senere, med 1/10 per år for premieavvik oppstått fra 2011 til 2013 og med 1/15 per år for premieavvik oppstått fra 2002 til 2010.
Dersom kommunen har endret amortiseringsperiode i regnskapsåret, skal virkningen av denne endringen opplyses om.
Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl § 48 nr 2). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innvirkning på netto driftsresultat i 20x1 ved at regnskapsførte pensjonsutgifter er kr 1 831 846 høyere enn faktisk betalte pensjonspremier.
Bestemmelsene innbærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden | KLP | SPK | Andre |
Forventet avkastning pensjonsmidler | 4,50 % | 4,20 % | |
Diskonteringsrente | 4,00 % | 4,00 % | |
Forventet årlig lønnsvekst | 2,97 % | 2,97 % | |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering | 2,97%, 2,2% | 2,97 % |
Spesifikasjon av samlet pensjonskostnad, premieavvik pensjonsforpliktelser og estimatavvik
Spesifikasjon av pensjonskostnad og årets premieavvik | 2017 | 2016 | ||
Årets pensjonsopptjening, nåverdi | 31 658 594 | 30 224 987 | ||
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 24 845 615 | 23 774 225 | ||
- Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -22 380 183 | -21 215 454 | ||
Administrasjonskostnader | 1 996 963 | 1 959 640 | ||
Netto pensjonskostnad (inkl. adm.) | 36 120 989 | 34 743 398 | ||
Betalt premie i året | 38 460 556 | 38 960 800 | ||
Årets premieavvik | -2 339 567 | -4 217 402 | ||
Pensjonsmidler, pensjonsforpliktelser og akkumulert premieavvik | 2017 | 2016 | ||
Arb.giveravg. | Arb.giveravg. | |||
Brutto påløpte pensjonsforpliktelser pr.31.12. | 646 532 971 | 15 503 562 | 618 963 402 | 16 766 758 |
Pensjonsmidler pr. 31.12. | 536 578 628 | 500 050 227 | ||
Netto pensjonsforpliktelser pr 31.12. | 109 954 343 | 15 503 562 | 118 913 175 | 16 766 758 |
Årets premieavvik | 2 339 567 | 329 879 | 4 217 402 | 594 654 |
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) | 21 891 660 | 3 086 702 | 23 137 397 | 3 262 373 |
Sum amortisert premieavvik dette året | -4 171 413 | -588 169 | 3 568 934 | 503 220 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 20 059 814 | 2 828 412 | 30 923 733 | 4 360 247 |
Estimatavvik og planendringer | 2017 | 2016 | ||
Pensjons- | Pensjons- | Pensjons- | Pensjons- | |
midler | forpliktelser | midler | forpliktelser | |
Estimatavvik 31.12. dette år | 19 574 715 | 5 185 781 | 29 621 093 | 10 278 617 |
Virkningen av planendr. etter § 13-3 bokstav C | 0 | 0 | 0 | 0 |
Note 4 Anleggsmidler
EDB-utstyr, kontor-maskiner | Anleggs-maskiner mv. | Brannbiler, tekniske anlegg | Boliger, skoler, veier | Adm.bygg, sykehjem mv. | Tomte-områder | Immaterielle eiendeler | VASSFORSYNING | AVLØP | SLAM | RENOVASJON | SJØLV-Y (TOMTER) | SUM | |
Anskaffelseskost 01.01 | 47 011 | 40 637 | 2 744 | 756 380 | 226 369 | 168 642 | 120 641 | 87 734 | 664 | 3 035 | 140 | 1 453 997 | |
Årets tilgang | 4 989 | 1 411 | 8 809 | 2 116 | 6120 | 4 060 | 15 936 | 0 | 0 | 0 | 43 441 | ||
- herav overført fra egne KF | 0 | ||||||||||||
Årets avgang | -42 | -42 | |||||||||||
- herav overført til egne KF | 0 | ||||||||||||
Anskaffelseskost 31.12 | 52 000 | 42 048 | 2 744 | 765 189 | 228 485 | 174 720 | 0 | 124 701 | 103 670 | 664 | 3 035 | 140 | 1 497 396 |
Akk avskrivninger 31.12 | -41 713 | -29 873 | -2 134 | -171 840 | -46 748 | -45 | -39 908 | -29 496 | -306 | -1 902 | 0 | -363 965 | |
Netto akk. og rev. nedskrivninger | -185 | -197 | -382 | ||||||||||
Akk. avskr. og nedskr. 31.12. | 0 | ||||||||||||
Bokført verdi pr. 31.12 | 10 287 | 12 175 | 610 | 593 349 | 181 552 | 174 478 | 0 | 84 793 | 74 174 | 358 | 1 133 | 140 | 1 133 049 |
Herav finansielle leieavtaler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Årets avskrivninger | -2 414 | -2 519 | -128 | -18 425 | -4 508 | 0 | 0 | -3 286 | -2 355 | -40 | -197 | 0 | -33 872 |
Årets nedskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Årets reverserte nedskrivninger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tap ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Økonomisk levetid | 5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | 10 år/40 år | 10 år/ 20 år/ 40 år | 10 år/40 år | 10 år/ 20 år/ 40 år | ||||
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Ingen avskr. | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Note 5 Aksjer og andeler i varig eie
Henvisning balansen | Eierandel i selskapet | Eventuell markeds-verdi | Balanseført verdi 31.12.17 | Balanseført verdi 01.01.2017 | |
Selskapets navn | |||||
Eigenkap KLP | 2214101 | kr 12 117 119 | kr 10 791 772 | ||
Biblioteksentralen | 2217001 | 0 % | kr - | kr 1 500 | kr 1 500 |
Sunnmørshallen | 2217002 | kr 10 000 | kr 10 000 | ||
Haram/Midsund/aukra bruselskap | 2217003 | kr 1 000 | kr 1 000 | ||
Nordøyvegen | 2217004 | kr 10 000 | kr 10 000 | ||
Muritunet | 2217005 | kr 90 000 | kr 90 000 | ||
Trafikkterminalen Ytterland | 2217007 | kr 26 750 | kr 26 750 | ||
Hareid Fastlandssamband AS | 2217009 | kr 72 000 | kr 72 000 | ||
Sunnmøre Veginvest AS | 2217010 | kr 26 000 | kr 26 000 | ||
Hamsundsambandet AS | 2217011 | kr 22 000 | kr 22 000 | ||
Ålesundregionens Interkomm Miljøselskap | 2217012 | kr 36 500 | kr 36 500 | ||
The North West | 2217013 | kr 282 400 | kr - | ||
Sum | kr - | kr 12 695 269 | kr 11 087 522 |
Det skal opplyses om kommunens ansvar for gjeld i IKS dersom det er sannsynlig at kommunen må dekke selskapetes forpliktelser.
Eventuelt tilleggsopplysninger dersom det er vesentlige endringer gjennom året i for eksempel selskapsstruktur, eierandel, omdanning, fusjon/fisjon, kjøp/salg av eierandeler mv.
Dersom bokført verdi er nedskrevet i løpet av året, gis opplysninger i samsvar med KRS nr. 6, jf. punkt 3.1.2 nr. 5.
Note 6 Salg av finansielle anleggsmidler
Ved salg av kommunens aksjer klassifisert som anleggsmidler er en andel av salgsinntekten regnet som avkastning på innskutt kapital og inntektsført som løpende inntekt i driftsregnskapet.
Avkastningen er beregnet som det kommunen iht. aksjeloven § 8-1 kunne fått i utbytte i salgsåret basert på selskapets avlagte regnskap for foregående år.
ABC AS | DEF AS | |
Antall solgte aksjer | 0 | 0 |
Utbyttegrunnlag pr. aksje | kr - | kr - |
Salgsum pr. aksje | kr - | kr - |
Inntektsført i driftsregnskapet | kr - | kr - |
Inntektsført i investeringsregnskapet | kr - | kr - |
Note 7 Langsiktig gjeld
Fordeling av langsiktig gjeld: | 31.12.2017 | 01.01.2017 | Neste års avdrag | Gj.snittlig gjenstående løpetid (år) | ||||
Gjeldsbrevslån/banklån | 0 | 109 049 | 0 | 0 | ||||
Obligasjonslån | 879 600 000 | 779 600 000 | 0 | 0 | ||||
Sertifikatlån | 100 000 000 | 190 000 000 | 0 | 0 | ||||
Husbanklån | 59 633 675 | 62 803 825 | 0 | 0 | ||||
Finansielle leieavtaler | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Sum bokført langsiktig gjeld | 1 039 233 675 | 1 032 512 874 | 0 | |||||
Herav selvfinansierende gjeld | 153 900 000 | 148 500 000 | ||||||
Herav VAR | 153 900 000 | |||||||
Langsiktig gjeld i særregnskap | ||||||||
NN KF | 0 | 0 | ||||||
NN interkommunalt samarbeid | 0 | 0 | ||||||
Sum bokført langsiktig gjeld i særregnskap | 0 | 0 | ||||||
Kommunens samlede eksterne lånegjeld | 0 | 0 | ||||||
Av langsiktig gjeld har kr 205 000 000 forfall 21.3.2018 og kr 100 000 000 har forfall 14.9.2018 | ||||||||
Langs.gjeld | Gj.sn. | |||||||
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser | 31.12. | rente | ||||||
Langsiktig gjeld med fast rente : | kr 420 000 | 2,71 % | ||||||
Langsiktig gjeld med flytende rente : | kr 559 600 | 0,00 % | ||||||
kr 979 600 | ||||||||
Langsiktig gjeld med fast rente | ||||||||
Lån nr. | Volum (mill.) | Siste forfall | Rente-binding til | Betaler | Finans-reglementet | |||
Rentebytteavtaler | ||||||||
Swap nr | Lån | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
1 | DNB 17/24 | 50 | 15.13.2017 | 15.03.2024 | 2,035 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
2 | FOKUS 11/21 | 150 | 26.09.2011 | 15.09.2021 | 3,550 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
3 | NORDEA 15/25 | 50 | 16.09.2015 | 16.03.2017 | 1,970 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
4 | NORDEA 13/23 | 100 | 15.02.2013 | 15.02.2017 | 3,388 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
5 | NORDEA 11/18 | 70 | 27.07.2011 | 21.03.2018 | 3,923 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
8 | NORDEA 18/26 | 100 | 21.03.2018 | 23.03.2026 | 1,87 | 6M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
21 | NORDEA 18/27 | 75 | 18.06.2018 | 18.03.2027 | 1,960 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
22 | NORDEA 21/27 | 125 | 18.03.2021 | 18.03.2027 | 2,350 | 3M nibor | Rentesikring | PKT 7,5 |
720 |
Note 8 Avdrag på lån
Kommunen beregner minste tillatte avdrag jf. kommuneloven (koml) § 50 nr. 7, ved å:
beregne minste tillatte avdrag på lån etter en forenklet formel. Avskrivningene beregnes som sum langsiktig gjeld dividert på sum anleggsmidler (jf. koml § 50 nr. 1 og 2) mulitplisert med årets avskrivninger i driftsregnskapet. Denne forenklede formelen gir et minstekrav til avdrag som tilsvarer avskrivninger (kapitalslitet) på lånefinansierte anleggsmidler.
Forholdet mellom betalte avdrag om minimumsavdrag | 2017 | 2016 |
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet | 31 132 944 | 29 719 937 |
Bergnet minimumsavdrag | 31 132 944 | 29 719 937 |
Avvik | 0 | 0 |
Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer
Jf. også KRS nr. 3 Lån, opptak, avdrag og refinansiering punkt 3.4 nr. 2. |
2017 | 2016 | |
Mottatte avdrag på startlån | 4 975 081 | 4 335 052 |
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet | 2 799 324 | 3 128 185 |
Avsetning til/bruk av avdragsfond | -1 121 614 | 2 769 256 |
Saldo avdragsfond 31.12. | 19 501 359 | 20 622 973 |
Note 9 Kommunens garantiansvar
Garanti-ramme | Beløp pr. 31.12. | Utløper | ||
Gitt overfor - navn | 2017 | 2016 | dato | |
Giske Omsorgsbustader, Husbanken 13527421 | kr 1 606 800 | kr 1 711 819 | 01.07.2017 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 49315 | kr 45 000 | kr 75 000 | 01.03.2019 | |
I.L. Valder, SBM 3910 83 23160 Sikkerhetstiller | kr 599 224 | kr 740 589 | 13.11.2021 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 51 91391 | kr 773 985 | kr 847 863 | 10.05.2027 | |
I.L Vigra, SBM | kr - | kr 1 118 750 | 25.07.2027 | |
IL. Vigra, SBM 3905 74 89425 | kr 3 000 000 | 09.02.2032 | ||
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 47428 | kr 175 000 | kr 192 500 | 15.10.2027 | |
Sunnmøre Indremisjon (Daggry Barnehage), Husbanken 13544599 | kr 830 220 | kr 909 290 | 01.04.2028 | |
Stiftelsen Bergtun omsorgsbustader, Nordea | kr 3 828 595 | kr 3 851 948 | 01.06.2032 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 50 40466 | kr 739 591 | kr 800 000 | 30.07.2032 | |
I.L. Valder, SBM 3905 72 98514 | kr 5 985 276 | kr 6 230 424 | 01.10.2035 | |
Skjong barnehage, Husbanken 13500611 | kr 2 646 714 | kr 2 753 535 | 01.08.2041 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 29682 | kr 1 200 000 | kr 1 250 000 | 27.09.2041 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 52 47710 | kr 1 061 666 | kr 1 105 000 | 24.01.2042 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75470 | kr 1 662 500 | kr 1 750 000 | 25.11.2036 | |
Ålesundsregionens Havnevesen, KLP 8317 54 75489 | kr 1 111 666 | kr 1 150 000 | 25.11.2046 | |
Sum garantiansvar | kr 25 266 237 | kr 24 486 718 |
Tap på garantier eller innfrielser skal spesifiseres og ev. virkninger på senere års regnskap/budsjett skal opplyses om.
Dersom det er sannsynlig at kommunen må innfri garantier, skal gis det noteopplysninger i samsvar med KRS nr. 7
Note 10 Andre vesentlige forpliktelser
Opplyse om langsiktige forpliktelser utover langsiktig gjeld som har vesentlig betydning for kommunens drifsregnskap fremover. F.eks. leasingavtaler, langsiktige leieavtaler og avtaler om drift av kommunale tjenester.
Note 11 Finansielle eiendeler og forpliktelser til virkelig verdi
Markedsbaserte finansielle omløpsmidler | |||||
Aktivaklasse | Finansforvaltnings-reglement | Markeds-verdi 31.12.2017 | Balanseført-verdi 31.12.2017 | Balanseført-verdi 31.12.2016 | |
Eigedom (sverige) | §8 | - | 940 032 | ||
Eigedomsfond | § 8 | 6 000 | 6 000 | 173 244 | |
Aksjer | § 8 | 39 865 000 | 39 865 000 | 60 708 532 | |
Pengemarked/ansv.lån | § 8 | 89 036 000 | 89 036 000 | 98 671 189 | |
Pengemarked/ansv.lån | § 6 | 34 198 302 | 34 197 000 | - | |
163 105 302 | 163 104 000 | 160 492 997 | |||
Det bør opplyses om kommunens finansielle markedsrisiko dersom posten er vesentlig. | |||||
Andre finansielle omløpsmidler bokført til virkelig verdi | |||||
Aktivaklasse | Verdsettelses-metode | Anskaffelses-kost | Virkelig verdi | Balanseført-verdi | Resultatført verdiendring |
Aksjefond | Notert kurs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aksjer | Børskurs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Obligasjoner | Ligningsverdi | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fordringer | Tapsanslag | 0 | 0 | 0 | 0 |
… | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | ||
Finansielle forpliktelser bokført til virkelig verdi | |||||
Passiva-klasse | Verdsettelses metode | Opptakskost | Virkelig verdi | Balanseført verdi | Resultatført verdiendring |
Kortsiktig gjeld | Eget anslag | 0 | 0 | 0 | 0 |
Usikre forpl. | Eget anslag | 0 | 0 | 0 | 0 |
… | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | ||
Derivater som ikke inngår i sikring | |||||
Derivat | Verdsettelsesmetode | Virkelig verdi | Balanseført-verdi | Resultatført verdiendring | |
FRA | Innhentet vurdering | 0 | 0 | 0 | |
Kjøpt opsjon | Eget anslag | 0 | 0 | 0 | |
Solgt opsjon | Innhentet vurdering | 0 | 0 | 0 | |
… | |||||
0 | 0 | 0 | |||
Beholdning 01.01. | Avsetninger | Bruk av fond i driftsregnskapet | Bruk av fond i inv.regnskapet | Beholdning 31.12. | |
Disposisjonsfond | kr 2 731 847 | kr 672 331 | kr 282 400 | kr 3 121 778 | |
Bundne driftsfond | kr 12 265 287 | kr 5 277 057 | kr 2 194 940 | kr 15 347 404 | |
Ubundne investeringsfond | kr 113 200 713 | kr 5 950 000 | kr 107 250 713 | ||
Bundne investeringsfond | kr 20 708 757 | kr 3 050 009 | kr 4 171 622 | kr 19 587 144 | |
Samlede avsetninger og bruk av avsetninger | kr 148 906 604 | kr 8 999 397 | kr 2 477 340 | kr 10 121 622 | kr 145 307 038 |
Bruk av og avsetning til fond i driftsregnskapet | Beholdning 01.01. | Avsetninger | Bruk av fond | Beholdning 31.12. | |
Disposisjonsfond | kr 2 731 847 | kr 672 331 | kr (282 400) | kr 3 121 778 | |
Regnskapsskjema 1A | kr - | ||||
Disposisjonsfond | kr 2 731 847 | kr 672 331 | kr (282 400) | kr 3 121 778 | |
Opprinnelig budsjett | |||||
Justert budsjett | |||||
Regnskapsskjema 1B | |||||
1. Politisk Styring | |||||
2.Kommuneleiing /Stab | |||||
3. Fellesutgifter/fellesinntekter | |||||
4 diverse tenesteområde | kr (282 400) | ||||
5 Oppvekst | |||||
6 Barn, Familie, Helse | |||||
7.Pleie, omsorg og sosial | |||||
8 Miljø og kultur | |||||
9 Teknisk | |||||
Sum disposisjonsfond regnskapsskjema 1B | kr (282 400) | kr (282 400) | |||
Bundne driftsfond | |||||
Regnskapsskjema 1A | |||||
Bundne driftsfond | kr 12 265 287 | kr 5 277 057 | kr (2 194 940) | kr 15 347 404 | |
Opprinnelig budsjett | kr 703 206 | kr (1 697 267) | |||
Justert budsjett | kr 703 206 | kr (1 697 267) | |||
Regnskapsskjema 1B | |||||
2.Kommuneleiing /Stab | kr 94 270 | kr 70 000 | kr (42 726) | kr 27 274 | |
3. Fellesutgifter/fellesinntekter | kr (62 196) | kr (304 102) | kr (304 102) | ||
4 diverse tenesteområde | kr (109 502) | kr (70 131) | kr (70 131) | ||
5 Oppvekst | kr 40 013 | kr 732 000 | kr (389 614) | kr 342 386 | |
6 Barn, Familie, Helse | kr (942 731) | kr 1 304 566 | kr (917 982) | kr 386 584 | |
7.Pleie, omsorg og sosial | kr (305 192) | kr 40 000 | kr (28 680) | kr 11 320 | |
8 Miljø og kultur | kr (62 785) | kr 215 000 | kr (10 000) | kr 205 000 | |
9 Teknisk | kr 2 443 249 | kr 2 812 313 | kr (431 706) | kr 2 380 607 | |
Sum bundne driftsfond regnskapsskjema 1B | kr 1 095 126 | kr 5 173 879 | kr (2 194 941) | kr 2 978 938 | |
Overføring til investeringsregnskapet | |||||
Regnskapsskjema 1A | |||||
Overføring til investeringsregnskapet | kr 1 532 404 | ||||
Opprinnelig budsjett | kr 1 250 000 | ||||
Justert budsjett | kr 1 532 376 | ||||
Regnskapsskjema 1B | |||||
Administrasjon | |||||
Skole | |||||
Helse og omsorg | |||||
Bygg og eiendom | |||||
Teknisk | |||||
… | |||||
Sum overf. til inv.regnskapet regnskapsskjema 1B | kr 1 532 404 | ||||
Bundne fond | Beholdning 01.01. | Avsetninger | Bruk av fond | Beholdning 31.12. | |
Bundne driftsfond | |||||
Selvkostfond | kr 6 909 557 | kr 2 812 313 | kr (431 706) | kr 9 290 164 | |
Øremerka statstilskudd | kr 3 664 531 | kr 2 063 381 | kr (1 376 238) | kr 4 351 674 | |
Næringsfond/Kraftfond | kr 260 322 | kr (70 131) | kr 190 191 | ||
Gavefond | kr 29 697 | kr (10 000) | kr 19 697 | ||
Renteinntekter tilfluktsrom | kr 182 641 | kr 3 178 | kr 185 819 | ||
Øvrige bundne driftsfond | kr 1 218 540 | kr 100 000 | kr (8 680) | kr 1 309 860 | |
Sum | kr 12 265 288 | kr 4 978 872 | kr (1 896 755) | kr 15 347 405 | |
Bundne investeringsfond | |||||
Øremerka statstilskudd | |||||
Gavefond | |||||
… | |||||
Øvrige bundne investeringsfond | kr 20 708 757 | kr 3 050 008 | kr (4 171 622) | kr 19 587 143 | |
Sum | kr 20 708 757 | kr 3 050 008 | kr (4 171 622) | kr 19 587 143 | |
Note 13 Strykninger
Strykninger i driftsregnskapet
Driftsregnskapet er avsluttet med regnskapsmessig i balanse. Det er ikkje nødvendig å stryke disposisjoner i samsvar med regnskapsforskriften § 9.
Korrigeringer investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet er avsluttet i balanse det er ikkje gjennomført korrigeringer etter rekneskapsforskriften § 9.
Note 14 Endringer i regnskapsprinsipp og regnskapsmessig merforbruk
Konto for endring av regnskapsprinsipp
Virkning av endringer i regnskapsprinsipp føres mot egne egenkapitalkontoer for endring av regnskapsprinsipp. Positiv saldo på disse kontoene kan ikke disponeres og negativ saldo skal ikke dekkes inn.
Konto for endring av regnskapsprinsipp | 31.12. | 01.01. | ||||
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (drift) | 796 351 | 796 351 | ||||
Endring av regnskapsprinsipp som påvirker AK (investering) | 0 | 0 | ||||
Sum | 0 | 0 | ||||
Endringer i regnskapsprinsipper gjort i år: | Utgift | Inntekt | ||||
Sum endringer i regnskapsprinsipp i år | 0 | 0 |
Regnskapsmessig merforbruk
Regnskapsmessig merforbruk skal dekkes inn i det år regnskapet legges frem eller i påfølgende år. I særskilte tilfeller kan merforbruket dekkes inn over ytterligere to år og etter godkjenning fra fylkesmannen over inntil 10 år.
Regnskapsår | 31.12.2017 | 31.12.2016 | ||
2013 | 0 | 0 | ||
2014 | 3 439 575 | 9 139 576 | ||
2015 | 7 923 252 | 7 923 252 | ||
2016 | 0 | 0 | ||
11 362 827 | 17 062 828 | |||
År | Merforbruk | Inndekning 2017 | Inndekning 2018 | Inndekning 2019 |
2014 | 9 139 576 | 5 700 000 | 3 439 576 | |
2015 | 7 923 252 | 2 260 424 | 5 662 828 | |
Sum | 17 062 828 | 5 700 000 | 5 700 000 | 5 662 828 |
Note 15 Kapitalkonto
Saldo 01.01. | kr 77 643 084 |
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer) | |
Aktivering av fast eiendom og anlegg | kr 37 039 944 |
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg | kr - |
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | kr 6 399 645 |
Kjøp av aksjer og andeler | kr 1 607 747 |
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler | kr - |
Utlån | kr 4 184 882 |
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse | |
Avdrag på eksterne lån | kr 33 932 268 |
Økning pensjonsmidler | kr 36 528 401 |
Reduksjon pensjonsforpliktelser | |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer) | |
Avgang fast eiendom og anlegg | kr 4 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | kr 28 811 585 |
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler | kr 42 324 |
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler | kr 5 060 926 |
Avgang aksjer og andeler | kr - |
Nedskrivning av aksjer og andeler | kr - |
Avdrag på utlån | kr 4 983 432 |
Avskrivning utlån | kr - |
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse | kr - |
Bruk av midler fra eksterne lån | kr 25 362 541 |
Reduksjon pensjonsmidler | kr - |
Økning pensjonsforpliktelser | kr 26 306 375 |
Urealisert kurstap utenlandslån | kr - |
Saldo 31.12. | kr 106 768 784 |
Note 16 Investeringsprosjekter
Regnskap | Buds(end) | Budsjett | Regnskap | |
2016 | 2016 | 2016 | 2015 | |
6006 TEKNISKE ANLEGG OKSNES | 7 056 827 | -3 000 000 | -3 000 000 | 10 768 010 |
6371 LEIDNINGSANL/PUMPEST. ALNES | 6 688 339 | 5 603 126 | 2 000 000 | 19 200 |
6370 SLAMAVSK./UTSLEPP ALNES | 4 521 026 | 3 000 000 | - | - |
6343 LEIDN.ANLEGG V/GJERDEHAVNA | 3 001 174 | 8 089 551 | 5 600 000 | 210 449 |
6381 MINDRE LEIDNINGSANLEGG | 2 469 703 | 800 000 | 800 000 | 1 385 619 |
1304 EIGENKAPITALINNSKOT KLP | 1 325 347 | 1 250 000 | 1 250 000 | 1 234 484 |
5510 GROVEN | 1 313 043 | 2 478 950 | - | - |
6206 GATELYS - LEDLYS | 1 266 187 | 900 000 | - | 40 000 |
5154 INVESTERING NÆRINGSBYGG | 1 153 486 | 2 000 000 | 2 000 000 | 477 623 |
6383 FORNYING LEIDNINGSANLEGG | 971 636 | 2 500 000 | 2 500 000 | 4 555 456 |
Det skal gis opplysninger om vesentlige overføringer som kommunen har mottatt til finansiering av investeringer. Opplysningen skal omfatte eventuelle klausuler om tilbakebetaling dersom formålet med investeringen ikke opprettholdes.
Note 17 sjølvkostområde
Resultat | 2017 | Balansen | 2017 | ||||
Inntekter | Kostnader | Over(+)/ underskudd (-) | Årets deknings-grad i % 1) | Vedtatt deknings-grad i % | Avsetn(+)/ bruk av (-) deknings-gradsfond | Deknings-gradsfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2) | |
Renovasjon | 9 933 674 | 8 739 687 | 1 193 987 | 113,7 % | 100,0 % | 1 193 987 | 1 040 683 |
Slam | 769 393 | 608 138 | 161 255 | 126,5 % | 100,0 % | 161 255 | 389 771 |
Vann | 12 352 122 | 11 449 673 | 902 449 | 107,9 % | 100,0 % | 902 449 | 1 391 287 |
Avløp | 7 326 199 | 7 757 905 | -431 706 | 94,4 % | 100,0 % | -431 706 | 5 417 724 |
Feiing | 929 777 | 954 786 | -25 009 | 97,4 % | 100,0 % | -25 009 | -185 715 |
Kart og oppmåling | 2 139 397 | 1 584 774 | 554 623 | 135,0 % | 100,0 % | 554 623 | 1 050 697 |
Plan- og byggesak | 2 689 854 | 2 885 549 | -195 695 | 93,2 % | 100,0 % | -195 695 | -653 595 |
SFO | 0 | 0 | 0 | #DIV/0! | 0,0 % | 0 | 0 |
Praktisk bistand i hjemmet 3) | 0 | 0 | 0 | #DIV/0! | 0,0 % | 0 | 0 |
Etc. | |||||||
Resultat | 2016 | Balansen | 2016 | ||||
Inntekter | Kostnader | Over(+)/ underskudd (-) | Årets deknings-grad i % 1) | Vedtatt deknings-grad i % | Avsetn(+)/ bruk av (-) deknings-gradsfond | Deknings-gradsfond/ fremførbart underskudd pr. 31.12 2) | |
Renovasjon | 9 449 782 | 8 109 594 | 1 340 188 | 116,5 % | 100,0 % | 1 346 348 | -153 302 |
Slam | 728 543 | 686 581 | 41 962 | 106,1 % | 100,0 % | 41 962 | 228 516 |
Vann | 11 686 577 | 11 353 967 | 332 611 | 102,9 % | 0,0 % | 332 611 | 488 839 |
Avløp | 6 219 332 | 5 993 078 | 226 254 | 103,8 % | 0,0 % | 226 254 | 5 849 430 |
Feiing | 768 094 | 928 800 | -160 706 | 82,7 % | 0,0 % | -160 706 | -160 706 |
Kart og oppmåling | 1 955 597 | 1 459 523 | 496 074 | 134,0 % | 0,0 % | 496 074 | 496 074 |
Plan- og byggesak | 2 039 563 | 2 497 464 | -457 901 | 81,7 % | 0,0 % | -457 901 | -457 901 |
SFO | 0 | 0 | 0 | #DIV/0! | 0,0 % | 0 | 0 |
Praktisk bistand i hjemmet 3) | 0 | 0 | 0 | #DIV/0! | 0,0 % | 0 | 0 |
Etc. |
2) Dekningsgradsfondene er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. På områder med pålagt selvkost (renovasjon), eller hvor kommunestyret forut for inntektsåret har fattet prinsippvedtak om egenbetaling ut fra selvkost, kan kommunen ha fremførbart underskudd. 3-5 års perioden kan fravikes hvis det er særegne forhold i kommunen og det er gjort vedtak i kommunestyret hvor disse særegne forholdene blir synliggjort.
3) For hjemmehjelpstjenesten er selvkost pr. time beregnet til kr xxx. Brukerne betaler mindre for tjenesten pr. time enn beregnet selvkost.
Note 18 Usikre forpliktelser, betingede eiendeler og hendelser etter balansedagen
Usikre forpliktelser
Følgende usikre forpliktelser er regnskapsført:
Forpliktelsens art | Antatt oppgjørs-tidspunkt | Balanseført forpliktelse | Endring i året |
0 | 0 | ||
0 | 0 | ||
Sum usikre forpliktelser | 0 | 0 |
Betingede eiendeler
Ved sannsynlighetsovervekt at kommunen vil motta et oppgjør knyttet til vesentlige betingede eiendeler gis noteopplysninger iht KRS nr. 7 punkt 3.2.2.Noteopplysningene skal inneholde en beskrivelse av den betingede eiendelen og eventuelt anslag på virkning i driftsregnskap og balanse.
Hendelser etter balansedagen
Hvis kommunen etter balansedagen får informasjon om forhold som eksisterte på balansedagen, skal kommunen gi noteopplysninger om disse forholdene iht. KRS nr. 7 punkt 3.3.3. Det samme gjelder for hendelser etter balansedagen som ikke medfører regnskapsmessige konsekvenser, men som er av en slik betydning at manglende informasjon om disse vil påvirke regnskapsbrukernes evne til å foreta korrekte vurderinger og beslutninger på bakgrunn av årsregnskapet.
Note 19 Spesifikasjon av vesentlige poster og transaksjoner
Uvanlige og vesentlige poster som er sentrale for å forstå og analysere regnskapet skal spesifiseres. Dette kan være vesentlige enkeltposter som for eksempel kundefordringer, andre fordringer, utlån og kortsiktig gjeld. Det kan også være vesentlige transaksjoner som inntektsførte tilskudd i driftsregnskapet som er avsatt til fond, salg av aksjer, utskilling av del av virksomheten i kommunale foretak, AS eller lignende.
FORSKOTTERING AV SPELEMIDLAR
I K-SAK 055/12 vart det vedteke at Giske kommune oppretter eit fleksibelt fond, ”2227508 forskottering av spelemidlar til godkjente søknadar”, på inntil kr 5.000.000. Finansiering av kommunen sitt kraftfond.
År | Gitt ovenfor | Beløp | Akkumulert |
2013 | Godøy I.L, Kunstgrasbane | 2 082 500 | 2 082 500 |
2016 | Vigra I.L, kunstgrasbane | 2 125 000 | 4 207 500 |
Note 20 Virkning av endring av regnskapsprinsipper, regnskapsestimater og korrigering av tidligere års feil
Virkningen av endring i regnskapsprinsipp og vesentlige estimatendringer skal opplyses om i note. Det samme gjelder dersom korreksjon av tidligere års feil er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens resultat eller stilling.